A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

AKA Komet RG 25

2007.05.02. 19:30   t3v, az okostojas

Az egykori NDK-s holmik adásvétele ma ipari méretekben zajlik: az ebay.de-n Ostalgie kulcsszóra rengeteg találatot kapunk. A Trabant mellett a kategória egyedülálló képviselője a velem egykorú kézi robotgépem, amely megérdemli, hogy külön posztban örökítsem meg önmaga és a világ dicsőségére.

Az RG 25 a híres, narancssárga színben pompázó RG 28 utódja, szolid, szögletes dizájnnal. Csekély 170 wattos teljesítményével máig kiválóan dagaszt, a hangja a szovjet gépekhez hasonlóan kenterbe veri a porszívót. Van rajta botmixer is (nem fröcsög!), amelynek kimenetét egyszer állítólag biztonsági kupak (a fényképen kék színnel) dugaszolta el. Még egy tartozéka a passzírozókar, anyukám ezzel készítette nekünk a bébipapit:

Mint minden univerzális robotgéphez, ehhez is lehetett mindenféle kiegészítőt vásárolni (állvány és tál, magas falú edény a botmixerhez, kávédaráló, zöldségaprító, turmixkehely, hasonlók). Nekem egészen a közelmúltig - egy később hozzá társuló, önálló turmixgéppel együtt - ez a kézi robot jelentette a konyhai gépesítést, de nem volt hiányérzetem: a kemény kenyértésztával ugyanúgy megbirkózott, mint egyszerre tíz tojásfehérjével.

Túlélte, hogy pár éve beleakadt a lábam a zsinórjába, és az asztalról lerántottam a földre. Ekkor eltört a motort a házhoz rögzítő egyik műanyagpöcök, és a dagasztókarokat a motor ferdesége miatt nem lehetett többet beletenni. Anyukám még úgy tíz éve minden eshetőségre gondolva kikukázott egy működésképtelen példányt, annak az egyik felét építettük rá, és azóta is kifogástalanul működik.

A habverőszárak tisztítását egyszerűen oldottam meg: a munka végeztével belemártottam őket a mosogatóban álló, vízzel teli edénybe, és néhány másodpercre bekapcsoltam a gépet. Tavaly elkövettem azt a hibát, hogy ezt egy csészében játszottam el, és eltörtem az egyik habverőszárat. Mivel a kettő szár aszimmetrikus, és mint megtudtam, ezeknek a gépeknek máshol van és másmilyen a rögzítőpöcke, mint az újabbaknak, megbarátkoztam a gondolattal, hogy a kisebb adagokat ezentúl szóló habverőszárral keverem ki (mert bár kevésbé hatékonyan, lassabban, de egy szárral is felverte a tejszínt), a nagyobbakhoz pedig veszek egy pulton elöl maradó, mindentudó konyhai csodát (a döntésben az is motivált, hogy a dagasztáshoz használt kenyérsütőgépem üstjén szivárgásnyomokat véltem felfedezni, így annak a helye is felszabadult).

Rövid kutatómunka után be is szereztem hát a dagasztó- és szeletelőgépet, mire néhány hét múlva egy ismerősünk ismerőse előállt egy pár, az én kis kézi robotomhoz illő habverőszárral, amihez neki már rég nincs meg a gépe. Sosem értettem az olyan embereket, akik "jó lesz ez még valamire" alapon még a kimosott tejeszacskókat is elrakják, de most érthető módon örültem, hogy ezáltal újra teljes értékű masinával büszkélkedhetek.

Hát, minden jó, ha jó a vége, vagy mi a szösz. RG 25 foreva!

Képek az ebay.de-ről.

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr965429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tintaleves/Eszter · http://www.yawyc.wordpress.com 2007.05.03. 12:53:58

Az én ndk levehető ajtósom csak húszéves, de él és mozog és eddig nem tudta felvenni vele a versenyt senki, legalábbis funkcionálisan, esztétikai igényeimet meg nem rajta kérem számon.

Tintaleves/Eszter · http://www.yawyc.wordpress.com 2007.05.04. 22:49:37

Ne izélj már, amikor nekem bébiételt turmixoltak, még az elektromos áram se volt feltalálva, még hogy ki itt az öreg!

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.05.07. 21:37:25

Szomszédbácsi a kimosott tejeszacskókat használta, kesztyűnek a szén hordáshoz/kerti munkához. Rettentő vicces volt. Bár inkább szomorú, de gyerekként nem fogtam fel.

Nekem csak rossz tapasztalatom van az NDK-s gépekkel. Pl. fagyigép, szeletelőgép, elektromos kés. Mindet kaptuk és nagyon gagyik voltak. :( Örülök, hogy van ellenvélemény :)

ÍPityu 2007.12.04. 21:58:31


Sziasztok!

Nekem is van AKA gyűjteményem. Valóságos arzenál. :-)
RG 5 (a kétsebességű), RG 25 (a szögletes), RG 28s (a narancssárga, fokozatkapcsolóval), RG 28E (fokozatmentes szabályzóval), AKA-Polyfix és AKA-Combifix, ami az AKA-variomat géppel kapcsolva az AKA-VARIOBLOCK géprendszerhez volt illeszthető. :-)

Csak a rend kedvéért: KOMET RG 3 volt az első gyártmány, az hengeres testű és háromszöget bezáró foganytúval ellátott gép volt. Ezt követte az RG 5, ami full szögletes, kétsebességű és csúcsosan végződött a fogantyúja. Sorban a következő az RG 25 (itt már a 70-es évek közepén járunk), majd 1977-ben megjelent az RG 28, először csak 3 fokozatú kapcsolóval, majd a 80-as évek elején potméterrel szabályozható elektronikus változatban is.
A 80-as évek közepén megjelentek az Unifix, Polyfix, Multifix, Combifix, Variofix és Variomat gépek is. Ezek mind a 170 W-os RG 28 motorral voltak szerelve és formatervezési tulajdonságokban, valamint a motorszellőzés fejlesztésében voltak eltérőek egymástól. Az AKA "fix" gépeket 1992-ig - a VEB ELEKTROGERäTEWERK SUHL "EGS" gyár megszűnéséig - gyártották. 1-2 export-változat továbbra is fennállt, melyet a Quelle csomagküldő szolgálat PRIVILEG márka alatt forgalmazott.

:-)

Jó volt erre emlékezni...

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.12.08. 21:45:20

Te jó ég, Pityu, te aztán valódi rajongó vagy :) Nagyon köszi, ezeket nem is tudtam - mondjuk nem is vagyok annyira öreg :) Nekem a narancssárga rémlik először, a nagyszülők háztartásából, de ezek szerint az az újabb, a számozásnak megfelelően.

Liza 2008.01.04. 11:58:09

Nekem kb. 20 éve van Aka polyfixem. Egyszer a motoros részt sikerült lecserélni egy újjabbal, de most ez is tönkrement. A keverő meghajtás nem működik, biztos megerőltettem. Úgy tűnik a fogaskerékkel történt valami. Nagyon hiányzik. Ha valakinek van maradék, szívesen átvenném.

Pityu 2008.02.05. 21:27:50

Ha Budapesten van ismerősöd, akkor a Baross utcában a 127. szám alatt, az ORCZY alkatrész áruházban vásárolhatsz hozzá meghajtó fogaskerekeket.

Pityu

Pityu 2008.02.05. 21:33:28

Én sem vagyok öreg ám, csak 25 éves, ja és szervizes, aki nap mint nap matat ilyen gépek belsejében, így volt rá módom megiserni mindet. :-)))

Elfelejtettem még hozzátenni, hogy a 1990-es évek elején forgalomba került még egy utolsó széria, amelyet AKA-supermix néven hoztak be. Ez egy új kivitelű, de belül teljesen az RG 28-ra hasonlító gép volt, gyárilag adtak hozzá habverőszárakat, dagasztó spirált, rúdmixert és szeletelőművet.

A minap javítottam egy mixert, az ELIN márkanevű, OC-0203 típusú, de 100%-ban az AKA-multifix gép másolata, tehát itt derül ki, hogy az osztrákoknál is forgalomban volt ez a gép. :-)

Pityu

Dawe 2008.08.04. 14:15:24

Nekünk is kb. 20 évs Aka polyfixünk van. Tegnap tönkrement a botmixer tartozéka a becsavarzható végénél, nem javítható. Egyébként a többi része kifogástalanul működik. Szükségünk lenne egy még használható másik darabra. Ha valakinek van egy felesleges ilyen tartozéka, szívesen venném a segítségét.
Köszönettel: Dawe

anna · http://annaeszik.blogspot.com 2008.08.05. 13:45:36

anyukam miota eszemet tudom, a pepesito veggel csinalja a majonezt
en magam sem tudom, mi massal lehet meg
akinek nem ilyene van, mivel csinalja???
[vagy csak siman gep nelkul?]

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.08.12. 21:00:49

Dawe, Pityu fentebb adott egy tippet alkatrészutánpótlásra.

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2008.08.13. 13:48:39

anna, anyám turmixgéppel csinálta a majonézt anno. nem a rúdmixerrel, hanem azzal a klasszikus kancsós turmixgéppe.

anna · http://annaeszik.blogspot.com 2008.08.18. 14:25:42

aha, ertem
koszonom az infot "_"

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.09.08. 10:54:54

Úgy tűnik, a finnek és magyarok nem csak nyelvrokonok, hanem lelki társak is :)
süti beállítások módosítása