A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Citromfagyi

2007.07.18. 14:23   t3v, az okostojas

Legutóbb a kávéblogon merült fel, hogy egyesek szerint a rekkenő hőségben forró ételekkel-italokkal be lehet csapni a szervezetet, mert az akkor majd azt hiszi, hogy hűtenie kell. Én egy időben - szintén az egyetemi tanulmányok hatására - alkalmaztam ezt a "trükköt", de a hatás annyira átmeneti (kb. egy óra), hogy azért nem érdemes 15 percet fokozottan izzadni és lihegni.

Így arra jutottam, hogy ez vagy placebohatás vagy feltételes reflex, amit az idéz elő, hogy tudjuk, így kell(ene) lennie. Állításom alátámasztására természetesen tudományos bizonyítékot is kerestem :) Az alábbi angol nyelvű szösszenetben egy kutatóorvos magyarázza el röviden és közérthetően, hogy szerinte miért nem jó ötlet túlműködésre késztetni a szervezet hűtő-fűtő rendszerét. Végül is logikus: az ember nem gyík, hanem állandó testhőmérsékletű emlős.

A doktor bácsi azt is hozzáteszi, hogy a legfontosabb a fokozott verejtékezéssel elveszített víz és só pótlása langyos-hűvös folyadékokkal, a koffein- és alkoholtartalmú italokat pedig kerülni kell, mert vizet vonnak el a szervezettől. Hát, azért néha jólesik egy hideg sör :) vagy valami jeges édesség, főleg, ha nincs lehetőség az egész testfelület általános lehűtésére. Az alábbi recept forrása Frank Júlia Nagy fagylaltoskönyve (Éléstár). Főzés nélkül, gyorsan, tojásmentesen, egészségesen :)

Hozzávalók:

  • 2 dl kefir
  • 2 dl tejszín
  • 3 közepes citrom leve
  • 1 citrom héja (a többi mehet a fagyasztóba)
  • 15 dkg porcukor (oldódás után kóstolni)
  • csipet só

A citromhéj kivételével mindent egy kancsóba öntöttem, kézi robottal az egészet alaposan felhabosítottam (vigyázat, fröcsög!). A héjdarabkákat csak ez után szabad beleszórni - legalábbis az én habverőszáram szépen kigyűjti őket :) A recept nem írja, de én néhány órára a hűtőbe tettem, állás közben szépen besűrűsödött. Aztán fagyigép, evés. A citromhéjjal kapcsolatban nem kellett volna aggódnom: a fagyigép lapátja is kigyűjtötte :)

Intenzív limonádé ízű, kiválóan hűsít. Először a fagyiknál megszokott joghurttal akartam elkészíteni, de gondoltam, egy próbát az eredeti recept szerinti kefir is megér, és valóban jó lett. A lefagyasztott maradék tíz perccel fogyasztás előtt elővéve a -18 fokon eltöltött 12 óra elteltével is simán kanalazható volt mindenféle mikrós trükközés nélkül.

Fotó: 2010.08.01. (joghurtos változat aszalt meggyel)

2 komment

Címkék: tejszín citrom/lime

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr50119683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

florentine 2007.07.18. 15:20:24

De jó! Hetek óta motoszkál bennem a citromfagyi gondolata, de a receptek, amiket találtam, nem voltak rám hatással. Eddig.
.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.07.19. 14:56:39

Eddig azt hittem, hogy a fagyi a tojássárgájától lesz krémes, és azért nem fagy tömbbé, de ezzel sikerült bebizonyítanom, hogy vsz. tényleg a kevertetve fagyasztás a trükk. Sőt lehet, hogy nagyrészt áttérek a tojásmentes (nem főzött) fagyikra, a fagyasztókapacitásom úgyis véges. Már van egy újabb, hasonlóan bonyolult jelöltem :)
süti beállítások módosítása