A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Csokis-kekszes sütés nélkül

2007.08.09. 20:12   t3v, az okostojas

Egy nagyon kedves virtuális ismerős jóvoltából kaptam egy hihetetlenül csokis holland könyvet. Természetesen rám is hatnak a fotók, de ritka, hogy csak a kép miatt próbáljak ki egy receptet. Ebben viszont a látvány alapján MINDET azonnal el akartam készíteni, főleg, mert mindben van csokoládé (CSOKOLÁDÉ!). Szerencsére kitart majd egy darabig :) A kép a könyvből származik.

Hozzávalók:

  • 22,5 dkg vaj
  • 22,5 dkg étcsoki
  • 5,5 dkg aszalt meggy
  • 5,5 dkg dió
  • 12 (16) db szögletes vajas keksz

A legnehezebb számomra a megfelelő méretű forma előállítása volt: akkora kell, amibe négy keksz éppen elfér egymás mellett. Ehhez alufóliás segítséget vettem igénybe, és egy zacskó sárgaborsót használtam támasztéknak, mert a legkisebb formám (Profi szilikonos kenyérforma) is szélesebb volt a kelleténél.

Szóval, a diót és meggyet apróra vágjuk (jó móka!). A vajat a csokival összeolvasztjuk (kerámialapon alacsony fokozaton egy jénaiban, egyébként gőz felett). Az alufóliával bélelt formába lerakunk egy sor kekszet, megszórjuk a diós-meggyes keverékkel, rákanalazzuk az olvadt csoki kb. harmadát. Keksz, nyomkodás, szórás, csoki. Ismétel.

Nekem nem úgy néz ki, mint a képen, mert négy réteg jött ki, és legfelül a vékony csokibevonatot megszórtam a maradék diós keverékkel. A végeredmény így leginkább egy óriási müzliszeletre emlékeztetett. Ekkor jött a még nehezebb rész: éjszakára (a leírás szerint 12 órára) a hűtőbe kellett tenni. És várni. És várni. És szeletelni. És enni.

Én három hibát követtem el. Mások okulására:

1. Volt 8 dkg régi-régi dióm, és mindet beleraktam, ezért maradt egy adag szóróanyag, amit már nem tudtam a rétegek közé szuszakolni, mert így is majdnem nem érte a kekszet a csoki, pedig az fontos, különben nem puhul meg. Érdemes tehát betartani az eredeti arányokat.

2. Amint összeállítottam, bevágtam a hűtőbe, így a meleg szmötyi nem tudta teljesen átjárni a kekszeket, és egy részük kemény maradt. Tökéletesen összeállt és szelhető, de van, ahol roppanós, és ott nem annyira jó. Tehát csak teljes kihűlés után dermeszteni.

3. Plus Xocriolata 72%-os étcsokit használtam. Ez nem egy kifinomult ízű csoki, és ilyen mennyiségben állati tömény, egyszerre csak egy-egy ujjnyi szeletet tudok belőle megenni (én, aki a narancsos Lindtből egy ültő helyemben fél táblát, a nugátos Milkából egy egészet elmajszolok). Szóval olyan csokit érdemes használni, aminek az ízét nagyon-nagyon szeretitek. Könnyen lehet, hogy holland kakaóporral dúsított tejcsokival is jó.

+1. A férjem szerint túl vajas, szerintem viszont a dió volt enyhén avas, ő meg nem emlékszik, milyen gyorsan falta fel a hasonlóan tömény, bár alapvetően tejszínes trüffelkrémes csokitortát :) De mivel a csoki úgyis visszadermed, akár a fele vaj is elég lehet, vagy mint a trüffeleknél, megfelelő arányban tejszínnel helyettesíthető, úgy legalább valamelyest a kalóriabevitel is csökkenthető.

5 komment

Címkék: csoki

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr77135675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marmalade · http://marmalade.blog.nlcafe.hu 2007.08.09. 22:47:17

Ójaj, nekem végem. Ez merénylet!

anyu(ha) · http://anyuhamos.freeblog.hu 2007.08.09. 23:38:56

Fú, kettő csokis-kekszesem is van, amiket nagyon szeretek, az egyik a "méteres", amiben nincsenek aszalt gyümölcsök, de szép csíkos, a másik meg a csokikenyér vagy mi, nem csíkos, csak foltos, de tele van aszalt gyümölcsökkel. (És mivel én se bírom a vajat, főzött csokikrémet szoktam margarinnal meg egy kis rummal kikeverni. A régi diót pedig egyszer megmostam, mert nem tetszett az íze, utána megpirítottam. Nagyon finom lett.)

ribizli 2007.08.10. 17:42:39

Hú, ez nagyon ígéretes!!!
Forma-ügyben én éppen ma azt találtam ki, hogy szögletes konyhai tárolódobozt fogok venni erre a célra. (Persze ha akad a családban olyan, aminek a fedele tönkrement vagy elveszett, az is jó lesz!)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.08.10. 19:50:45

A "méteres" az a kerek (Albert) kekszes, ugye? Én az igazi méteres "kalácsot" jobban szeretem, csak ritkán csinálok kekszeset.

ribizli, közérthetőbbre javítottam a "megtol" igét :) Nekem dobozom se nagyon van ekkora, de remek ötlet!

Már kinéztem a könyvből a következő csokisságot :)

Petya · http://www.szetlik.hu 2007.08.21. 20:07:54

Sziasztok! Az almáskekszeset ismeritek? 1 liter vizbe 1 kiló vagy kicsit több, almát reszelsz plusz citrom cukor fahéj miazmás. 1 et rottyantani a tűzhelyen.eközben: 3 dl vízbe 3 csomag vanília pudingot feloldsz. a kettő egybe plusz kis főzés. aztán hülés. 3 csomag kekszel kb 3 réteget lehet rakni a mi tepsinkbe (ilyen négyzetes keksz kell hozzá, nem tudom van e még Győri keksz, az a tuti) a legfelső kekszrétegre csoki. hülés a tetthelyen, hülés a hűtőben és aztán vigyázni mert nagyon hamar elfogy...
ez a meggyes is jól hangzik. köszi
süti beállítások módosítása