A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Vaníliafagyi

2007.05.01. 20:50   t3v, az okostojas

Megpróbáltam minél kevesebb sárgáját feláldozni, mert a fehérjék már így is kiszorították a brokkolit a fagyasztóból. Egyben leteszteltem a fagyifeltét kapacitását (ti., hogy bírja-e a két menetet egymás után).

Hozzávalók:

  • 1 liter tejnemű folyadék (cukrozatlan sűrített tej, tejszín és tej)
  • 1 rúd vanília
  • 6 tojás sárgája
  • 20 dkg cukor

A tejneműeket a felhasított, kikapart vaníliarúddal felforraltam, közben a cukrot egy fémtálban kikevertem a sárgájákkal. A forró, de nem lobogó tejből először egy keveset ráöntöttem a cukros tojásra, kézi habverővel alaposan elkevertem, majd a maradékot is beleborítottam. A tejes lábost kiöblítettem, és kétujjnyi vizet engedtem bele, visszatettem a lángra (a víz rögtön felforrt), rá a fémtálat, és a fagylaltalapot gőz felett besűrítettem. Így nagyon sokáig tart, de legalább nem kell folyton kevergetni, lehet közben mást csinálni (a gyors módszert lásd Anánál). A tervek szerint a végén ment volna bele házi vaníliakivonat, de annyira masszívan vaníliás lett, hogy ezt a lépést kihagytam. Éjszaka vaníliástól egy mércés kancsóban pihent a hűtőben.

Ez nem lett annyira sűrű, pudingszerű, mint a karamellfagyi, de a kevergetve fagyasztás utáni állag teljesen korrektül krémes - legközelebb teszek egy próbát fél literenként két sárgájával, aztán majd sárgája nélkül is. A legtöbb alaprecept fél literhez írt 15 dkg cukrot, szerintem még 10 is sok, nekünk túl édes. Ezt töltöttem az eleve túl édes kekszekbe - nos, a "cukorbomba" szó nem írja le megfelelően az élményt. Vigyázat: tíz jégkrémszendvicsbe simán elmegy fél liter fagyi!

És ami a lényeg: kipróbáltam, mennyit bír a fagyifeltétem. A kapacitásával kapcsolatos információk ellentmondásosak (600 ml-1,1 liter), de mivel a múltkori karamellfagyival megtelt, azt mondanám, egyszerre fél liter tejből készült fagyit tud kikeverni, így a kész fagyialapot elfeleztem. Ment 2 x 25 percet, és a második adag már valóban nem fagyott át annyira, mint az első, de egyértelműen fogyasztható sűrűségűre keveredett - az állaga leginkább az olasz krémfagylaltokéra emlékeztetett.

Mosogatáskor éreztem, hogy az akku hűtőfolyadéka már darabokban van (a karamellfagyinál több, egymás utáni próbálkozáskor is ráfagyott a forró víz). A nyári hőségben tehát semmiképpen nem realisztikus, hogy egyszerre fél liternél több fagylaltot állítsak elő (talán nem véletlen, hogy az újabb fajta géphez már egyszerre kettő fagyikészítő termoszt adnak - bár meg is kérik az árát), de amúgy sem tervezzük a túlzásba vitt fagyifogyasztást, a kísérletezés során elsősorban a tudásvágy hajtott :)

Ami viszont érdekes, hogy a fagylalt most, hat órányi fagyasztás után is nagyon jó krémes állagú: alig néhány perc alatt fogyasztható állapotba enged fel. A jilket így majd nagy valószínűséggel piskótákba használom el, ha a posta egyszer méltóztatik eljuttatni hozzám a csomagot.

1 komment

Címkék: tejszín

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr9965822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.05.02. 10:51:37

nálunk eperfagyi volt, valami isteni lett! tulajdonképp ilyesfajta vaníliafagyi alapba tettem a pürésített epret (Nigella receptje alapján)
süti beállítások módosítása