A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Hámántáska

2007.05.08. 09:31   t3v, az okostojas

Mi jut eszedbe erről a képről? :)

Nem, ez nem a Rorschach-teszt, a megfejtés természetesen a címben olvasható. Társai például itt láthatóak. A hámántáska zsidó sütemény, hagyományosan purim ünnepén fogyasztják, ami ugyan most nincs, de a süti nem csak akkor finom. Nevének eredete nem feltétlenül ismert: lehet mákos táska, illetve Hámán füle vagy kalapja.

A konkrét recept megint csak a Príma Konyhából származik. Már másodszor sütöttem meg egy hónapon belül, annyira ízlett a tésztája (a tölteléke hagyományosan sütésálló lekvár vagy mák). Nem az eredeti leírást adom közre, mert t. szerzők egy egész bekezdést szenteltek annak, miként akadályozhatjuk meg, hogy a megtöltött tészta szétnyíljon, holott pont az a lényege.

A tésztához kell:

  • 80 dkg finomliszt
  • 50 dkg hideg vaj
  • 10 dkg cukor
  • 1,2 dl víz

A máktöltelékhez (nem jó, l. lent):

  • 16 dkg cukor
  • 0,8 dl víz
  • 20 dkg darált mák

A tésztához valókat gyors mozdulatokkal elmorzsoljuk, összegyúrjuk, éjszakára hűtőbe tesszük. Másnap kisujjnyi vastag téglalappá nyújtjuk, gondolatban három részre osztjuk, a részeket egymásra hajtjuk. (A tökéletességre törekvés dicséretes dolog, de én már ezt a lépést is kihagytam...)

Újabb fél órára megy a hűtőbe, közben elkészítjük a tölteléket úgy, mint a bejglinél. A recept szerint a cukorból és vízből szirupot főzünk, bele a darált mák, kihűt. Nem tudom, ennyi mák elég-e bele, mert turmixgépes mákdarálási kudarcom után én is kaptam cukrozott, darált mákot (vajon kitől? :), és hasraütéses alapon csináltam. Szerintem a savanykás aszalt meggy tuti volt bele, de aki a mazsolát szereti, tegyen azt, úgy biztosan nem lesz száraz.

Aztán a tésztát vékonyra nyújtjuk (2-3 mm), minél nagyobb (12 cm átmérőt ír) kerek szaggatóval vagy pohárral kiszaggatjuk. Rá a töltelék, aztán a széleket felhajtani (mások szerint középen összecsippenteni) - a cél a fotón látható alakzat. Én sosem kenek le semmit tojással, de akinek hiányzik, csak nyugodtan. 200 fokon (légkeveréssel 180 fok) kb. 20 percig sült. Én batyuszerű félholdakat (calzone, hihi) készítettem, nem nagyon nyíltak szét, amelyik mégis, a töltelék nem folyt ki. Ekkora mennyiségből négy nagy tepsi lesz, ne is kezdjetek kevesebbel.

Update (2008. március 31.): A PK máktölteléke baromság, Horváth Ilonának van igaza. 14 dkg cukor, 2 dl víz, 20 dkg darált mák a jó arány, citromhéjjal. Éppen elég, ha teáskanállal adagoljuk.

8 komment

Címkék: mák

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr2365541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fakanál · http://www.uvegmadar.hu 2007.05.08. 14:04:48

cápaszáj tátva:)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.05.08. 17:25:51

Megártott neked az a huszonöt év házasság :))

fakanál · http://fakanal.freeblog.hu 2007.05.08. 18:14:05

az speciel simán meglehet, de ez akkor is tátott cápaszáj, még a fogakat is látom az alsó állkapocsban:D

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.05.08. 18:17:40

Én tudtam. Egyszer jártam jewish boyyal és akkor kellett ilyet sütnöm. Abban a tésztában volt némi bor is.

nemisbeka 2007.05.09. 10:07:35

Nem is tőlem kaptad a mákot :), legfeljebb az ötletét :)).

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.05.09. 13:37:07

Az anyák és a darált mák közti rejtett összefüggésre céloztam :)

florentine 2008.03.28. 11:00:54

Megsütöttem hétvégén, nagyon jó kis süti! Gyorsan elkészül, könnyen formázható és nagyon szép kis füleim lettek (a Grenadine-nál látott formákat gyárottam - bár az enyémek valahogy mutatósabbak lettek). Ja, és persze finom is.
Nálam bekerült a gyorsan_sok_mutatós_finomat kategóriába.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.03.30. 15:30:21

Ez jó, nálam pár napja a hűtőben pihen a tészta, de ma, ha törik, ha szakad, megtöltöm!
süti beállítások módosítása