A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Brutális csokoládéfagylalt

2007.08.17. 16:45   t3v, az okostojas

Ch&V nyomán már rég kinéztem magamnak a győztes csokifagyit, amiről ma kiderült, hogy tulajdonképpen jégbe oltott holland kakaó. Elolvastam a véleményeket és korrekciós javaslatokat az Epicurious.com-on, elbűvészkedtem az átváltásokkal, hogy aztán a gyanús arányokat valamelyest módosítsam. Aztán nekiláttam. Tejszínmentes, tojássárgája-spórolós, ránézésre kemény, mégis krémes. Viszont nem csoki, hanem intenzív kakaó ízű, ezért kizárólag elvakult kakaománok vágjanak bele. Ezzel együtt a férjem szerint - idézem - "killer fagyi, amivel még a madártejeset is sikerült túlszárnyalni". Hasmenés ellen is kiváló :)

Kell hozzá:

  • 3,3 dl cukrozatlan sűrített tej (ALPA a Plusból)
  • 2,7 dl tej
  • 6,5 dkg 70%-os kakaótartalmú étcsoki (Plus Xocriolata)
  • 10 dkg porcukor
  • 2 tojás sárgája
  • csipet só
  • 6 dkg holland kakaópor

A szokásos módon készül. A tejneműeket felforralni, a végén beleszórni a széttördelt csokit és kakaóport, kézi habverővel simára keverni. Közben a sárgájákat a cukorral fehéredésig keverni, fokozatosan hozzácsorgatni a forró folyadékot, gőz fölött addig főzni, amíg sűrűbbé nem válik. Fényes, majdnem fekete csokiszószt kapunk, amely éjszaka a hűtőben, állás közben teljesen besűrűsödik. A kész fagyi már csak sötétbarna, és a gépben hamar elkészül: magára hagytam, és kb. 15-20 perc múlva a lapát kattogására értem vissza, ilyen eddig még nem fordult elő.

A fagyasztóból kivéve azonnal fogyasztható, állítólag a sok kakaóportól marad krémes (nem lágy). Az első falat "poros"-keserű ízű, de utána ez nem érződik, sőt kellemetlen utóíze sincs. Masszív, na. Lehet, hogy kipróbálom úgy, hogy kakaóport mondjuk 2 dekával csökkentem. Annyi biztos, hogy nem kell hozzá több cukor.

Kiszámoltam a felhasznált alapanyagok árát is, és a fentiekre összesen 423 Ft jött ki. Leginkább a sűrített tej (190 Ft, ha jól emlékszem) és a holland kakaó (1700 Ft/kg, a METRO Áruházban a legolcsóbb) dob az árán. Egy részét még frissiben bekanalaztuk, de becslésem szerint a 600 ml-nyi sodóból összesen úgy 720 g fagyi lett, ami nagyjából 588 Ft/kg-os vagy 677 Ft/l-es árnak felel meg - ha minden igaz, ez a Carte d'Or árának a fele, de több mint kétszer olyan finom!

5 komment

Címkék: csoki

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr20142498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vkorsi 2007.08.17. 19:27:48

cukrozatlan sűrített tejet hol lehet kapni?

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.08.17. 19:32:49

Szia! Az ALPA a Plus márkaterméke, ekkora kiszerelésben kapható, nem a hűtőpultban van.

marmalade · http://marmalade.blog.nlcafe.hu 2007.08.17. 21:26:22

Úgy érzem megszólítottál, mint "elvakult kakaómánt", úgyhogy neki is állok a hétvégén. Az egyetlen problémát nekem is a cukrozatlan sűrített tej jelenti, de megróbálom beszerezni.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.08.18. 12:30:22

Cukrozottal is működhet, akkor talán karamellesebb íze lesz - de akkor szerintem egyáltalán nem kell bele cukor, vagy csak egy kanál a tojáshoz.

A legeredetibb (Epicurious) recept egyébként tejszínt ír: 56,7 g étcsoki, 540 ml tej, 80 ml tejszín, 75 g porcukor, 85 g holland kakaópor, 4 tojás sárgája.

A Traveler's Lunchboxon pedig ez szerepel, én alapvetően ebből indultam ki:
360 ml tej, 240 ml cukrozatlan sűrített tej, 65 g cukrozott étcsoki, 75 g kakaó, 90 g porcukor (én megkóstoltam, és utánacukroztam, mert túl keserűnek találtam - lehet, hogy a csokiban alapból nem volt elég cukor), 4 tojás sárgája, csipet só.

Szóval eredetileg még ennél is több kakaó volt benne, de engem már így is elrémisztett a halom nagysága: ez a Metrós holland kakaó olyan, hogy sütiknél kb. 2 ek kell fél kiló liszthez, és sötétbarnára festi az egészet.

florentine 2007.08.22. 09:35:42

Plusz hiányában a Maresi jól használható, persze drágább. A cukrozott 180 g-os és 43%-a cukor, a geszetenyefagyiba pont ennyi kell, úgyhogy a cukrot kihagytam, mérőpohárba a tubus, majd Maresivel kipótoltam a hiányzó mennyiséget.
süti beállítások módosítása