A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

A majdnem tökéletes nokedliszaggató

2007.04.17. 14:59   t3v, az okostojas

Tojásos nokedli szezon van. Én imádom (cukros-ecetes salátalével), a férjem viszont arra hivatkozik, hogy bealszik tőle*, és inkább megeszi magában a léből kötelezően kimaradt salátát, mondjuk olívaolajas-citromos öntettel. A nokedliszaggatás maga viszont nem igazán az öröm forrása, főleg, ha elég nagy mennyiségben kell készíteni.

Anyukám a hétvégén a pörkölt-túltermelés vétségét követte el, aminek az eredményéből a hozzá való körettel (nokedli) együtt elhoztam egy adagot - persze csak azért, nehogy kárba vesszen. A pörköltet valaki be is falta, de tésztát kívánt hozzá a szentem, úgyhogy én is jól jártam, mert különösebb idő- és energiabefektetés nélkül vehettem magamhoz egy tekintélyes adag tojásos nokedlit.

Hogy a lényegre térjek, a szaggatóm:

A másik oldaláról is bemutatkozik:

Előnyei:

  • Nem billeg, nem mozdul el, nagyon stabil
  • Több különböző méretű (kb. 18-27 cm átmérőjű) fazék szájára illik
  • Elég éles a lyukak széle
  • A lyukak nem túl kicsik
  • Nem csap ki mellette a gőz
  • Nem fog elrozsdálni, mint a nyeles bádogszaggatóm tette (brühü)
  • A belső (legalacsonyabb) pereme 3 cm magas, így jól lehet terelgetni benne a tésztát
  • Fél kiló lisztből készült galuska egy, legfeljebb két menetben felfér rá
  • Olcsó (kiegészítőkkel 1000 HUF alatt)

A "szánkós" szaggatóban sosem szerettem, hogy csak pár helyen rögzül, ezért jobbra-balra csúszkál az edényen, illetve a ragacsos kulimászt folyton után kell tölteni. Anyukám pedig könyékig leforrázta magát vele. Talán túl erősen tolta, de kiment a helyéről a tésztatartó rekesz, egyenesen bele a fazékba, ő meg utána. Na, akkor vásárolt ilyet, és amikor a bádogszaggatóm kilehelte a lelkét, én is. Zöldségpároló néven adták, fedővel, spatulával, habkártyával együtt. A spatula nem használható szaggatásra, csak krémkeverésre, de én a habkártyával tolom a galuskatésztát, anyukám meg vett hozzá egy étkezési spaklit fémből.

Hátrányai:

  • Elég nagyok rajta a lyukak, de nekem nem eléggé. Én a tejbegrízben is a hatalmas csomókat szerettem, nokedliben is az XXL a favorit, ez meg tésztasűrűségtől függően csak L-XL méretben gyártja a galuskákat.
  • Nem lehet kapni. A METRO Áruházban vettem, és később, kipróbálás után a kedvenc szomszédom is szemet vetett rá, de neki már nem kaptunk. Lelőhelyeket szívesen fogadok (emberi árban, nem Pesten).

Végül a mai napra rendelt konyha-trükk: a nokedlitésztát vagy az egyéb, hasonló jellegű tésztát valahogy ugye el kell távolítani a szaggatóról vagy a tálból. Nem a hideg vizes mosogatás a trükk, mert a szivacs akkor is megy a kukába, hanem hagyni kell rászáradni a ráfőtt tésztát, és utána simán le lehet pöckölni a tésztadarabkákat, majd a tiszta szaggatót elöblíteni. Akit esetleg esztétikai szempontok vezérelnek, ne aggódjon: legkésőbb az étkezés végére rászárad.

* Állítása nem is alaptalan (.pdf). A tészta sok triptofánt (egy aminosav) tartalmaz, amely nem is olyan áttételesen elősegíti az alvást - nem véletlen, hogy az olaszok nem csak hőségben sziesztáznak. Rossz alvóknak is ajánlom a tésztavacsorát, Norbi-diétázók persze hátrányban.

2008. március 30. A nokedliszaggatóm státuszát tekintve előlépett tökéletessé.

14 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr7459529

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Cashblurbs Formula warrior forum 2019.01.07. 15:20:54

Download driver atheros qcwb335 windows 7 - siepaonabto

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu 2007.04.19. 15:16:21

Annak idején a tupper úgy reklámozta a kelesztő edényét, hogy hagyd rászáradni, és magától lehámlik. Ez igaz is, azt viszont nem közölték, hogy ez mindegyik műanyag edényre érvényes. haha:-)))
Olyan szaggatót ismersz, amelyik nagyobb lyukú? Nagyanyám anno kézzel szaggatta, jóval nagyobb volt persze, én azzal nőttem fel. Forduljak lakatoshoz??:-))

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.19. 17:39:03

Dehogyis, a TW műanyag az más, mint a többi :)) A kelesztésnél meg a légmentes lezárás segít a legjobban. Én a bádogszaggatómat imádtam. Billegett, mint állat, folyton attól rettegtem, hogy az egész beleborul, és lesz egy óriási galuskám, de méretes lyukai voltak. Esetleg a vágódeszkáról betologatás lehet alternatíva (10 deka nokli felett persze nem játszik). ... Hogy tudjuk, miről beszélünk, lemértem: 8 mm a lyukak átmérője.

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu 2007.04.19. 18:40:52

Azt tudom, ill. úgy hallottam, hogy organikus műanyag (?) az anyaga, ezért 10 év alatt lebomlik, ha elásom a kertbe. De a nyers tészta a többi műa. edényről is szépen leszárad, nem kell ahhoz tw-nak lennie. A kenyérsütő üstjén pl.
Tologatni nem igazán szeretnék, 1 tojásig kiskanállal szoktam kisebb adagot, levesbe. 8mm, igen az közepes. Bár sokan meg a picikre esküsznek. Valamit barkácsolni kellene:-))

cseresznye · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.04.19. 19:30:16

Hehe, enyém is ilyen és simán kinudlizom belőle a tésztát a tűzhelyre, sz'al nem vagy elég tehetséges...

Ilyenkor pompásan megszárad a tésztás mindenféle odakinn a napon, én mindig kiteszem a nokedlizós cuccot.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.19. 19:40:44

Ha félreérthető lettem volna, azok a kis vigyorik arra szolgáltak, hogy jelezzem az iróniát. A polipropilén akkor is polipropilén marad, ha ráütik a tupper pecsétet, a többi csak MLM maszlag (a hívőktől természetesen elnézést kérek). Az organikus - már amennyiben angol eredetű a szó - csak annyit jelent, bio (mint a vegyszermentes zöldség stb.), de szerintem a tupper legfeljebb újrahasznosított műanyagot használ (ha egyáltalán - erről a weboldalukon bölcsen hallgatnak). Meg minek is törődnének környezetvédelmi szempontokkal, ha a bödönjeikre gyk. élettartam-garanciát adnak?

www.kornyezetbarat-termek.hu/fr47.htm
Hirtelen ezt találtam, itt közérthetően leírják, mitől bomlik le, és milyen műanyag bomlik le.

Még arra gondoltam, meg lehetne próbálkozni csurgatott tésztával, de hirtelen nem tudnám felidézni, hogy az mennyire nokedli ízű-állagú.

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu 2007.04.20. 00:04:00

Annyira zöld nem vagyok, hogy azért vegyek ilyen bödit, mert majd lebomlik:-)) Nekem előtte van rá szükségem:-) Egyébként szervest akartam írni, (tényleg így magyarázta egyszer valaki), de az még viccesebb a műa.-gal kapcsolatban. Az organikus a görögből jön, és az élő természethez valót jelent (nincs erre görögtanár?) szóval mindegyik hülyeség, a lebomló a legjobb kif. Egyébként a szervetlen anyagok szerves vegyületté való alakítását Wöhler találta fel, majdnem 200 éve, és mint ilyen "tudományos alapot", a tw is propagálhatná, nem?
Jól elkanyarodtunk a galuska szaggatótól:-))))

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.20. 00:23:11

A szerves is igaz, de talán azért nem az ugrott be elsőre, mert mostanság angolul az organic szónak a bio értelme a divatosabb, magyarul meg nem mondok ilyen külföldieket :) Alapvetően a műnyagok is szerves (széntartalmú) vegyületek. Hogy a jelentések hogyan módosultak, azt inkább a filológusokra meg etimológusokra bíznám :)

Macilaci 2007.04.23. 11:39:54

t3v !
1. Miért zavar a rozsda ? Vas-oxid. Na és ? Én a levert zománcos edényeket is használom. Ha kis olajjal (olíva mondjuk) be van kenve tisztítás után a nokedli szaggató, akkor a vörös szín nem jelenik meg (érdekes, de a teflon edényeket is érdemes kicsit olajosan hagyni, régebben legalábbis írva vagyon volt a használati utasítsukban).
2. A feleségem szerint is a régi nokedliszaggató volt az igazi (a mostaniak minden leírt mellékhatását már mi is élveztük). De talán még meg is van valahol, csak át kéne túrni a nagymamáktól megmaradt edényeket.
3. Égési sérülések a konyhában témakörhöz (hol van már a nokedli ! :) ) : a hűtő tetején van egy pumpás spray, Nakszol felirattal, de cirillbetűs írással. Csodaszernek hirdették anno (magyar találmány ha jól tudom), aztán eléggé feledésbe merült. Nyom nélkül tünteti el a kisebb égési sebeket (egészen a kisebb hólyagos jellegű égésekig) és a fájdalom is megszűnik pár percen belül, javaslom a konyhában tartani !

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.23. 17:12:45

A bádogszaggatómat akkor dobtam ki, amikor több lyuka együtt összefüggő folytonossági hiányt alkotott, ily módon alkalmatlanná vált feladata betöltésére :) Szóval már tényleg nagyon elrozsdált. Egyébként nincs problémám a rozsdával: az őskőkori négyoldalú reszelőm is rozsdás, de eszembe nem jutna lecserélni, mert a mostaniaknak kisebb a sajtreszelő lyuka, és az egész konstrukció felfelé kisebbedik, ami nem praktikus, mert nem fér bele a kezem.

Ha ilyen struktúrájú szaggató létezne fémből (főleg nagyobb lyukkal), és nem aranyárban vesztegetnék, olyat vennék. A billegést meg a felcsapó gőzt azért nem sírom vissza.

A teflonban biztos igazad van, én is éppen, hogy kilögybölöm őket enyhén mosogatószeres vízzel, oszt jól van. Olyan zsíros tapintásúak maradnak.

Nem szoktam magam megégetni :) de komolyan. Ha nagy ritkán mégis hozzáérek a forró tepsihez, bedugom a kezem a fagyasztóba, még sosem hólyagosodott fel. Lehet, hogy majd ha lesz gyerek, máshogy látom a világot :)) Egyébként égési sebekre a tiszta alkohol (plul vodka) is jó, mert az is hűt.

Gitta 2007.11.16. 11:52:42

Nem tudom, hogy aktuális-e még a nokedliszaggató témája, de nekem ezt a típust ami a képen van nagyon bevált. Néhány éve vettem, kiváló nokedli recept és szaggatáshoz műanyag lapát is van mellékelve. Több ismerősömnek nagyon tetszett így elkezdtem utánanézni, hogy hol lehet kapni. Éppen most beszéltem a gyártóval/fogalmazóval (Balafer Bt. Starline Hálózat), s a cég címén lévő bolton kívül, a KIKA-t ajánlotta, ahol szintén megvásárolható.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.11.25. 21:59:09

Hogyne! A jó lelőhely mindig aktuális, a szomszédomnak azóta sincs! KIKA ráadásul Pécsett is van. Köszi szépen!

Nonamekata 2010.03.06. 13:51:14

Én is a Kikában vettem és sokkal jobb, mint a régi fém volt. Sokkal stabilabban áll a fazekaimon, mint a négyszögletes, és a habkártyával sokkal gyorsabb is a szaggatás, mint a régi szaggatóval volt. Egy mosogatókefével a tisztítása is pillanatok alatt megy, amiről egy újabb ódát lehetne zengedezni:).

ykr 2011.07.25. 15:07:11

Aldiban most lehet kapni,kb. ilyen, rozsdamentes acél, kb.1200 Ft. Üdv

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2011.08.22. 13:30:54

aldisat vettem én is, de nekem nem jött be, mert laposabb, és főleg mert fémből van, és ráfőtt a tészta (sztem én voltam béna...)
viszont most lehet kapni auchanban is, 1299 ft, pont ilyen, mint ez a képen.
sőt mi több befőzőtölcsérük is van, mindjárt kétféle.
süti beállítások módosítása