A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Csodafinom pácolt fokhagyma

2007.04.19. 20:02   t3v, az okostojas

Csodálkozom, hogy ház(tartás)i istennőnk még nem tette közkinccsé ezt a remekművet. A forrás Frank Júlia A négy alapíz szakácskönyve - Savanyú (Éléstár), de a sok recept között igaziból nem vettem észre, amíg nemisbéka fel nem hívta rá a figyelmemet. Aktualitását az adja, hogy ma a közeli piacon jártam, és láttam új fokhagymát.

Hozzávalók:

  • 15 fej zsenge (tavaszi) fokhagyma
  • 1 l száraz fehérbor
  • 2 dl 10%-os borecet (balzsamecet)
  • 15 dkg cukor
  • 1 púpos tk őrölt fekete bors
  • 1 púpos ek só
  • 2 cseresznyepaprika (csili)
  • 3 babérlevél
  • 2 csokor friss tárkonylevél (petrezselyemzöld)
  • 8 ek olaj

A borba belekeverjük az ecetet, a sót, a cukrot és a fűszereket, majd felforraljuk. A közben megtisztított fokhagymagerezdeket beledobjuk a forrásban lévő páclébe, és az újraforrástól számított 5 percig főzzük. Lefedve félrerakjuk, és 24 órán át érleljük. Másnap újból felforraljuk, megint főzzük 5 percig, és kihűtjük. A fokhagymagerezdeket kihalásszuk, kis üvegekbe (sűrített paradicsomos, lekváros) rakjuk, rámerjük a páclevet (érdemes leszűrni: a petrezselyemhalom szerintem csúnyán mutat az üvegben, a csilit vagy paprikát persze beledughatjuk), a tetejükre egy-egy kanál olajat csorgatunk, majd légmentesen lekötjük.

"Grillszárnyasokhoz vagy sajtokhoz való, rendkívül finom savanyúság. Hűvös, sötét helyen tárolandó, felbontás után irány a hűtő. A fokhagyma elveszti jellegzetes illatát, az íze viszont páratlan. Tálaláskor a gerezdeket szeljük vékonyra."

Megfogadtam nemisbéka tanácsát, és balzsamecettel készítettem a látvány miatt (sötét folyadékban úszkáló hófehér gerezdek). A tárkonyt nem szeretem, úgyhogy a petrezselyemzöld adta magát. Abban is igaza volt, hogy az üvegeket nem érdemes telerakni fokhagymával (kb. a harmadáig elég), viszont azt nem mondta, hogy ez nagyon sok lé ennyi fokhagymához, bár amikor végül pár nap múlva húst pácoltam benne, sajnáltam is, hogy nem maradt több lé.

A mennyiséget lehet felezni, de nem érdemes. A látszat ellenére a legidőigényesebb művelet a fokhagymapucolás és a végén az üvegekbe töltögetés. Tavaly ősszel vettem egy nagy adag - mint később kiderült, borzasztó keserű - fokhagymát, és abból is megcsináltam. Kiderült, hogy régi fokhagymából is jó. Egyre kell ügyelni: ha a balzsamecetes változat mellett döntünk, csakis hibátlan fokhagymát használjunk, még a gyökér felőli részét se vágjuk le, mert a vágott felületeken bebarnul.

Akár egy hét múlva is ehető, de a karácsony előtt (részben ajándékozási céllal) eltett példányokból egyet pár hete bontottunk ki, és állíthatom, idővel csak jobb lesz. Olívaolaj volt a tetején, avasságnak semmi nyoma. Még tartogatok egy üveggel, kíváncsi vagyok, mennyit érik még.

32 komment

Címkék: fokhagyma balzsamecet fehérbor csili

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr2260947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu 2007.04.20. 00:07:14

Más is idetalálhatna már:-))
Mivel pucoltad a fokhagymákat? Van olyan kis műanyag hengered? Úgy néz ki, mint egy óriás penne, egész jól müxik.
(Más: miért nem jegyzi meg a nevem, ha beikszelem?)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.20. 00:33:07

Majd reklámozom :) elvégre nekem is ott a helyem a Magyar Gasztroblogok Összesített Listáján.

A fokhagymát manuálisan pucoltam. A Stahl-topikon kitárgyaltuk egyszer azt a csöves szilikonpucolót (szponzortermék :), és többen azt mondták, hogy mivel a héja benne marad, szórakozásnak remek, de egyébként újabb haszontalan kütyü a fiókban. Viszont azt is mondták, hogy ha kicsit megcsavargatja az ember a gerezdet, könnyebben leválik róla a héj, és igazuk volt, azóta is ezt a technikát alkalmazom. Az új fokhagymához meg nem kell trükk, vastag a héja, könnyű tisztítani.

A másodikra passz. Biztos, mert rivális szolgáltató :) Nekem a freeblognál bizonyos blogokon mindig újra be kell írnom az adatokat kommenteléskor.

Tintaleves/Eszter · http://www.yawyc.wordpress.com 2007.04.20. 12:36:57

Hát ez meg milyen marketingfogás vagy mi a szösz???? Titkolni a blogot???????? Egy elejtett megjegyzésből kell a cseresznyéskertben elkezdeni gyanakodni, majd nyomozni? Nem sajnálsz egy elcsigázott dolgozó nőt? Mondjuk szerencsére stíluselemzéses alapon harmadikra rájöttem, hogy csak a főzés tudománya lehetsz. Ideje volt!

Tintaleves/Eszter · http://www.yawyc.wordpress.com 2007.04.20. 12:52:29

Egyébként éppen el akartalak kezdeni provokáló megjegyzésekkel árasztani blog-ügyben. Megelőztél. Az enyém létrejöttében nagy szerepe volt egy svéd bloggernek, akinél állandóan kommentálok, folyton noszogatott, hogy csináljak én is egyet.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.20. 18:29:29

Jelentem, a köz (azaz 4 fő) nyomására beírtam magam a blogasztrora :)

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.04.20. 18:34:23

Éljen! Éljen!! :D

Olyan boldog vagyok.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.20. 18:52:47

Még nem is tudod, minek örülsz :) Üdv nálam.

nemisbeka 2007.04.20. 21:52:57

:) Máris felraklak. Már ideje volt. Egyébként már be akartam írni a receptet :).

kicsivú · http://kicsivu.freeblog.hu/ 2007.04.21. 20:55:56

Helló! Örülök, hogy sikerült megtörnünk ellenállásodat! Ez a recept egyébként nagyon izgató! :)) Ja, és örömmel konstatáltam, hogy kommentkedved sem lohad! :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.22. 12:37:10

Igyekszem megtalálni az egyensúlyt a posztolás és kommentelés között :) Ez persze nem azt jelenti, hogy ha poszt van, komment nincs :)

rossamela · http://rossamela.blogspot.com 2007.04.22. 15:43:39

Nem is tudom már, hogyan keveredtem ide, de örömmel konstatáltam, hogy ez bizony végre az őskommentelő t3v blogja! Hurrá!

Ezt a pácolt fokhagymát először anyósom előadásban kóstoltam, jó 15 évvel ezelőtt (akkor jelent meg Frank Júlia befőzős könyve), mit mondjak, nagy kedvenc volt a koleszban ez a finomság, szerencsére a kedves mama nagyobb mennyiséget készített és az uram szállította is rendszeresen.
Tavaly karácsonyra ajándékba készítettem pár üveggel, értelemszerűen nem új fokhagymából, az sem volt rossz. A könyvben anyósom átjavította a törött borsot szemesre, hiszek neki, én is egész borssal készítettem.

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.04.22. 17:50:49

A receptet csak most olvastam el. Én ugyanilyet szoktam csinálni gombával is. Szeressem.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.22. 18:10:15

Na, látjátok, most aztán irigykedhettek, hogy nem ti írtátok be :)) A szemes bors is jól nézhet ki benne. 15 éve én még csak ismerkedtem a fakanállal (de a habverőt már ismertem :)

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.04.22. 19:06:32

Öcsém, én azt hittem, hogy én kisebb vagyok. De én 15 éve már forgattam a fakanalat :)

egyébként nem irigykedem, nagyon örülök a blogodnak :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.22. 19:29:34

Attól még lehetünk ugyanaz a generáció :) Én akkor még tényleg csak sütni tudtam, főzni később tanultam meg. Bár a zacskós leves már remekül ment :)

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.04.23. 15:50:54

Az biztos. Mondjuk én sváb gyerek vagyok. 6 évesen már ment a kakaós kevert süti, baracklekivel.
Nagymama szoknyája mellett nőttem fel. Gyakorlatilag a sütés-főzés volt nekem az, ami másnál a gyurmázás, homokozó, fogócska, stb..

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.04.23. 17:36:14

Ja, de az én amúgy is kevés számú felmenőm nem tud (jól) főzni... de már ledolgoztam a hátrányt :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.09.15. 17:16:31

borsa.hu/cikk/20070912/pacolt_fokhagyma/

Most, hogy nézegettem a statot, észrevettem, hogy gyanúsan sokan találnak ide a Borsáról. Nbk, köszi a fotót ;)

U.I. A szemfülesek a fotóst is megpillanthatják :)

nemisbéka · http://domesticgoddess.freeblog.hu 2007.09.18. 14:36:19

Igazán nincs mit :). Melyik képen tükröződök? :) Tényleg elég szemfülesnek kell lenni, ha nekem így elsőre nem ötlik szembe :).

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.09.18. 21:04:00

"Nemisbéka szép képeket készít" (az olajöntős). Persze ember legyen a talpán, aki a fényképezőgép (képe) mögött meglátja az embert :)) De ismét látható az istennői kisujj is :)

Cserke 2007.09.18. 22:27:06

Na, nálad is elolvastam. Most aztán tényleg nincs más hátra, mint fokhagymára, magyar!!

susztertangó 2008.07.29. 21:54:26

Kisztihand!
Úgy megtetszett ez a fokhagyma projekt, hogy 21 fejjel inditottam. A pucolás pik-pak ment, csak egy éjszakára küldtem el őket /:-)/ hideg vízbe lubickolni.Ezt a neten olvastam és bevált. Kb.:15 perc munka.Most a spázban vannak, várják a Karácsonyt.S.T.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.08.12. 21:43:39

Feljegyezve, igen hasznos konyha-trükknek tűnik!

zita 2008.08.27. 19:47:29

Én is elkövettem. Nagyon guszta az illata, bár én azt hiszem, legközelebb, ha tárkonyt teszek bele, akkor csak fehér borecettel párosítom. A balzsamecettel valahogy nekem nem jött össze igazán. Viszont, ha tárkony helyett mondjuk kakukkfű kerül bele, akkor sztem biztos finom.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.09.08. 10:42:21

Az eredeti receptben borecet-tárkony párosítás szerepel, de nálunk a tárkony kizáró ok, szóval úgy sosem próbáltam. Álljon itt a kommented örök mementóként és tanácsként az utókornak :)

susztertangó 2008.10.24. 21:39:39

Udv Mindenkinek!
Szomorú az én szívem. Két üvegecske fokhagymát teszteltem és pezseg, mintha forrt volna az ujjnyi olaj alatt.És nem jó.Ráadásul a Dukkah és a Cajun se izlik.Valószinű, világgá megyek.st

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.10.27. 21:59:04

Esetleg indítsunk kollektív gyűjtést egy ízlelőbimbó- és szaglóhám-transzplantációra? (Kérdezi a finnyagép... a fokhagyma mondjuk kivétel, szinte minden formában ízlik.)

Fura, hogy megforrt. Mi egyetlen üvegről feledkeztünk meg, ami úgy másfél évig lakhatott a kamra mélyén, de felnyitva sem volt semmi baja hetekig, pedig nem tettem hűtőbe.

susztertangó 2008.10.28. 12:16:48

Eredetileg meglepinek szántam és elképzeltem, hogy begyűjtöm a sok óh, aah, sóhajokat. Most ezt nem merem, hátha grrr hangokat hallanék. Egy életem egy halálom, feláldozom magam a konyha oltárán: megeszem mindet.Transzplantra nem lesz szükség, hidegvérrel megeszem a kvarglit is..st

hibeka 2009.01.11. 21:33:01

Én is szoktam ilyet készíteni,többször is egy télen(elég egyszerre megpucolni a 15 fej hagymát,de tanultam is itt valamit erről)Nagyon szeretjük.Még soha nem forrt fel,igaz nincs is rá ideje.

tabaniember 2010.01.01. 15:33:46

Nálam most került elő a spájzból két kóbor üveg: másfél évig lapítottak, de szilveszterkor végeztünk velük. Megbarnultak a fokhagymák a mellettük kuksoló cseresznyepaprikától, és kicsit meg is puhultak, de más baj nem történt, az ízük tökéletes maradt.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2010.01.01. 17:35:47

Idén (illetve tavaly) nem csináltam, rászoktunk a bébicéklára és a sült fokhagymára :)
okostojas.blog.hu/2008/11/09/sult_fokhagyma_avagy_hazi_fokhagymakrem
süti beállítások módosítása