A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Bolti kakaós keksz házilag

2009.03.10. 23:42   t3v, az okostojas

A "bolti" jelző gyakran szitokszóként funkcionál, de ez az A Recept, Amely Bejárta A Várost. Noha egyszer már publikáltatott, még mindig szeretjük, én különösen a csokiba mártott változatát. Nagyon könnyű, roppanós vajas keksz, a kakaós sablé viennois-hoz tudnám hasonlítani, csak tojásmentes változatban.

Kell hozzá:

  • 35 dkg puha vaj
  • 25 dkg cukor
  • csipet só
  • 3 púpos ek holland kakaópor
  • 35 dkg liszt
  • 1 tk sütőpor
  • sok étcsoki a mártogatáshoz

Az ismert kekszmódszerrel állítható elő: a vajat a (por)cukorral kikeverni, mehet bele a só és a kakaó, aztán kanálra váltani, bele a liszt és a sütőpor. Opcionálisan fél órára a hűtőbe. Kanállal diónyi gombóckákat (inkább plöttyöket) adagolni a tepsire (a külleme gyanúra adhat okot, de nem ragad), meglehetősen távolra egymástól, a tetejét lisztbe vagy porcukorba mártott villával kicsit lenyomni.

Sütője válogatja - a mostaninak nagyobb a belső tere, még ízlelgetem -, de a jegyzeteim szerint 180 fok plusz légkeverésen - az egyszerre behelyezett tepsiszámtól függően - cirka 12-14 perc alatt készül el, ekkor kicsit még puha (mint a kekszek általában), de nem szabad tovább sütni. Ha félig kihűlt, akkor kell kiemelni a tepsiből. Kb. három nagy tepsi lesz belőle. Lehet olvasztott csokiba mártani, egyéb módon megdíszíteni, sat.

P.S.: Háztartási kekszet is tudok ám! Meg persze más kekszeket. Túlnyomó részük valamiért, valahogyan (nem nyomokban) kakaót vagy csokit tartalmaz :)

A keksz utóélete

  • Piszke szerint is finom
  • Fruzska gyerekei szintén imádják
  • Dulmina reformkeksze már csak halványan emlékeztet a kiindulópontra :)

22 komment

Címkék: csoki

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr23994578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gooseberry · http://www.piszke.blogspot.com 2009.03.11. 15:07:57

Piszke, alias

ezt biztos megcsinálom a gyerekeknek,
meg azt írom még ide, mint Tintalevesnek,hogy lehetne-e esetleg gyakrabban okostojáskodni?

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2009.03.14. 15:00:38

ezt ki fogom próbálni!:)) a napokban, pont valami kekszfélén gondolkodtam...

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.03.15. 13:27:26

Nem kell aggódni: a blog élt, él és élni fog :) Dr. o.t. offline létre kényszerült, aztán költözködött (ez inkább jelen idő), de amint a káoszban megtalálta a laptop tápját, máris fellőtte a friss posztot!

Ariadné 2009.03.20. 05:49:41

Sziasztok!

Én kipróbáltam a sütit. Fincsi lett, de valamiért teljesen másképp néz ki, mint a képen. Az enyémek teljesen ellaposodtak. :( Csak fél adagot készítettem, a hozzávalókat eszerint csökkentettem. 3-4 veszélyes tényezőt látok, ami befolyásolhatta:
1. A vajból (szó szerint) kb. 3 dekával több került a tésztába (máskor ez nem szokott gondot okozni).
2. Lehetséges, hogy a sütőporból a fél adagnál több került a tésztába.
3. A tészta csak kb. 20 percig volt a (sima) hűtőben, de eléggé keménnyé hűlt a vajtól. Talán túlzottan lehűlt a sütés előtt?
4. Nekem sima gázsütőm van (fokozatok helyett a felirat hőfokot ír). Mivel a receptben légkeveréses sütő van, és gázsütőnél ilyenkor magasabb hőmérsékletet szoktak írni, én 200 fokra állítottam a sütőt. Lehetséges, hogy túl forró volt?

Ettől függetlenül még megpróbálom később is elkészíteni a sütit, mert tényleg nagyon finom, de már nem fogom azt várni, hogy (az én sütőmben) ne laposodjanak el teljesen.

Viszont eszembe jutott egy dolog... Ezek a lapos kekszek nagyon finomak lennének vanília vagy dió fagylalttal, így lelki szemeim előtt már fel is idéztem egy tányért, amin két keksz között van a fagyi. Hmmm... de fincsi lehet... :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.03.21. 22:34:48

Elárulok egy titkot: legutóbb nekem is szétterült (a fotó régebbi), de én ezt annak tudtam be, hogy elfelejtettem elővenni a vajat, és kicsit túlolvasztottam, ill. nem hűtöttem be a tésztát... És úgy vettem észre, hogy ez a sütő melegebb, ezért alacsonyabb hőfokon sütöttem. Ettől tehát nem lettünk okosabbak :)

Egyébként először ugyanígy jártam a fent említett sablé-val: gyakorlatilag elfolyt a tészta. Akkor a lisztet gyanúsítottam, mert épp új eresztést kezdtem - a gyakorlatból úgy tűnik, a különféle lisztek nedvességfelvevő képessége masszívan eltér.

A sütőpor szerintem csak a lyukacsokat (levegősséget) befolyásolja (meg egyesek szerint, ha túl sok kerül a tésztába, a végén kiérződik a kekszből a szóda).

És két keksz között fagyi:
okostojas.blog.hu/2007/05/01/jegkremszendvics
:)

prérifarkas 2009.03.28. 22:11:04

Az a sok étcsoki mikor kerül bele? A mártogatásra gondolsz?

Szívesen kipróbálnám ezt, mert egyszerűnek tűnik (eddig életemben 4x sütöttem, kettő ehető lett, kettő nem), ajánlanád kezdőnek?

Ja és porcukor vagy kristály (bocs, ha ez mindenki másnak evidens).

Köszi,
Prérifarkas

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.03.29. 20:07:45

Kiegészítettem, egyértelműsítettem. Mindegy, hogy por- vagy kristály, előbbit hamarabb ki lehet keverni a vajjal, utóbbi korcogni fog a fogad alatt, de úgy is jó.

A laposodási hajlamtól eltekintve egyedül a sütésnél kell ügyelni: tíz perc után benyomod a tetejét, és ha még "habosnak" érzed, adj neki még két percet; ha már majdnem megszilárdult, ki lehet venni, hűlve tovább keményedik. Nemrég egy munkatársam túlsütötte, szerencsére nem teljesen a szikla állagig, de úgy sem panaszkodott senki :) és másodszorra már tudta, hogy hamarabb ki kell venni.

Merci! · http://prante.hu/blog/ 2009.04.28. 20:50:42

nohát, tegnap sütöttem kekszet, de olyan gyenge lett, hogy gyorsan kidobtam a receptet, nehogy mégegyszer a kezembe kerüljön, erre most rálelek arra, amire szerintem az én lányom vágyik - már amennyire ez előre megmondható :)
holnap megsütöm...

ribizli 2009.05.04. 09:35:34

Régóta vágyom a bolti zabpelyhes, vagy hasonló rostgazdag kekszre, véletlenül nem akarnál ilyet kikísérletezni? Segítek szívesen. :)

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2009.05.08. 15:04:37

@ribizli: nekem van egy nagyon finom (félig amerikai eredetű, félig saját kísérletezésű) zabpelyhes-tönkölybúzás kekszreceptem (grandma's oatmeal cookie, csupa rost meg egészséges dolog, a fél bögre cukrot kivéve, de hagyományos ízlésűeknek is teljesen alkalmas, az "egészséges" ízek nem dominánsan jönnek át, hanem inkább az állagában), de totál lusta vagyok blogolni.
ha érdekel, és okostojás megengedi, beírom ide kommentben, vagy dobj egy mélt a juliszabo@freemail.hu-ra és küldöm!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.05.10. 15:11:07

rbzl, első körben én is az oatmeal cookie-t ajánlottam volna:
okostojas.blog.hu/2007/11/02/kilora_gyurtam
most még kóstolót is tudok vinni belőle :) Norynak volt még (legalább) egy ütős receptje, végig kellene néznem a blogot - bár lehet, nem is pelyhes volt.

Az én zabpelyhes keksz bánatom egyébként az, hogy magukba szívják még a levegőből származó nedvességet is, és viszonylag hamar megpuhulnak.

ribizli 2009.05.11. 11:25:21

@t3v, az okostojas: Sima zabpelyhes kekszreceptem van, gyártom is, de az a bóti más (ilyen Grancereal vagy hasonló nevű pl), abban nem lehet ránézésre felfedezni a zabpelyhet, és máshogy morzsalékos, mint amit én sütök.
Szerintem süsd hosszabban, akkor nem puhul - én ilyenből tudnék most kóstolót mutatni (küldhetek jövő szombaton ;)).

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.05.11. 22:45:52

Őszintén bevallom, én ilyesmit (ahol "ilyesmi" egyenlő elég sok minden, including péksütemények :) boltban nem veszek. A márkaneveket ismerem, mert látom a polcon, de pl. Grancerealét még az életben nem (v)ettem. Sokat veszítek vele? Viszont két próbálkozást is találtam:
fozzunkolaszul.blogspot.com/2008/01/ropogs-omls-keksz.html
vajaspanko.blogspot.com/2008/05/zabpelyhes-keksz-gymbr-teval.html (ultrareform, tojásmentes)

A mostani GBT témája a gombóc, tehát csak ilyen jellegű felajánlásokat fogadhatok el :)

florentine · http://szinreszin.blogspot.com 2009.05.12. 11:41:47

@ribizli: milyen zabpelyhet használsz? Ezekbe én nem az egészet, hanem az aprót/darabosat használom (Aldi, Lidl zart - ha jól rémlik). Először kíváncsiságból vettem, amikor először sütöttem ebből zabpelyhes kekszet, meg is lepődtem, hogy ránézésre teljesen "bolti" lett. Jobban is ízlik, azóta mindig ilyet veszek.

ribizli 2009.05.13. 19:21:03

Igazából régebben ettem én is *ilyesmi* kekszet, nagyritkán visz a szükség bóti akármire lakhelytől távoli rohanásban.
A DM-ben kapható aprószemű biozabpelyhet használom, mert olcsóbb, mint egyes konvencionális hasonlók, bár lehet, hogy a bótinak a vegyszermaradványoktól is van más íze. :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.05.17. 13:37:17

hh, ?? Ha nem akarnám, hogy bárki belekotyogjon, letiltanám a kommentezést :)

rbzl, hozom be a feedlemaradásom:
kakaoscsiga.blogspot.com/2009/04/rostban-gazdag-csokis-cookie.html

ribizli 2009.05.17. 19:06:43

@t3v, az okostojas: Köszönöm, én eléggé naprakész vagyok az egészséges keksz (ez egy paradoxon valójában) témában, és most direkt figyelem is a zabpelyhesemet, puhul-e, de nem. Tehát aranybarnára kell sütni.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.09.02. 21:04:02

Most már elmondhatom magamról, hogy ettem Grancerealét - azt a fajtát, amelyik olyan pufi kukoricapehely-gübecsekből áll -, és azt hiszem, erre a kekszjelenségre remekül illik az a kifejezés, hogy hype. Még jó, hogy nem én vettem :) sajnáltam volna a kidobott pénzt, az íze marhára nem különleges, állagra inkább száraz fájdalom jellege volt. A többi fajtáról persze nem tudok nyilatkozni.

Kemál Amál 2012.04.03. 12:55:58

Ki fogom próbálni! Nagyon jól néz ki!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2012.04.03. 21:36:46

Talán még az életben nem mondták a fotóimra, hogy jók:))
Ide is beírom: akkor lesz mintás, ha a vaj "keményen puha", vagyis még van tartása, a vágható és a puha közti átmenetet kell elkapni. Ún. nyári szobahőmérsékletű vajjal teljesen ellapulnak a csíkok. Persze úgy is finom :)
süti beállítások módosítása