A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Borskéregben sült szűzpecsenye pirított knédlivel és rozmaringos mustármártással

2008.03.24. 19:04   t3v, az okostojas

Amilyen flancos nevet adtam neki, olyan egyszerű az ízvilága, és az elkészítése is csak minimális logisztikát igényel. Az ihletet a Hotel Kikelet éttermében a hónap elején elfogyasztott "szűzpecsenye dijoni mustárszósszal, házi knédlivel" fantázianevű kaja adta, de szerintem az enyém jobb lett :) (Aside: Amikor utoljára ott jártam, ez egy harmadosztályú hely volt, de időközben felújították, és szereztek egy ügyes, bár a fűszerezés terén kissé bátortalan szakácsot. A potenciális vendégeknek jó tudni: a menüt láthatóan arra optimalizálták, hogy éhes emberek előétellel kezdjék, levessel folytassák, és a főétel után legalább egyfajta desszertet is egyenek.)

A dizájner fogás húsvétra készült, előzetes próba nélkül, egyben sült szűz ügyben Chili&vanília útmutatójának segítségével. Az ad hoc mustárszószom minden szerénytelenség nélkül megahit lett. A knédli szimpla kenyértészta, csak gőzölve, ezt is most csináltam először, nem ördöngösség, és egészen olyan lett, mint a cseheké. Előkerült egy üveg kétéves(!) balzsamecetben pácolt fokhagyma is - nem tudom, hogyan maradhatott meg eddig, de az idő valóban csak javít rajta, egyáltalán nem lett töttyedt, bár kissé megbarnult.

A szűzhöz kell:

  • 1 db sertésszűz (kb. 80 dkg)
  • 2 ek tarka bors (Tesco gazdaságos termék, meglepően jó aromájú)
  • 1 tk só
  • 10 dkg vaj
  • 1 ek balzsamecet

A tarka borsot több réteg zacskóba bugyoláltam, elővettem a kizárólag erre a célra használt húsklopfolómat, a borsot lendületes mozdulatokkal durvára törtem, majd feltakarítottam a konyhában a járólapot. A hártyamentesített, keresztben kettévágott húst a sóval és borssal bedörzsöltem, szorosan folpackba csavarva fél órára a hűtőbe tettem. Aztán a forró vajon, erős lángon körbepirítottam, s amikor már kérget kapott, alálöttyintettem a balzsamecetet, és azon is gyorsan átforgattam. Ment a 170 fokra előmelegített sütőbe, alsó-felső sütésen kapott 25 percet, majd szeletelés előtt 10 percet pihent alufóliába tekerve. A képen a szűz vastagabb végéből vágott szeletek láthatóak, a vékonyabbnak csak a közepe maradt szép rózsaszínes.

A knédlihez:

  • 50 dkg liszt
  • 2,5 dkg (1/2 kocka) friss élesztő
  • 10 g só
  • 2,7 dl langyos víz

Ezzel kezdtem. A tésztához valókat alaposan kidagasztottam, duplájára kelesztettem. Hat gombócot formáltam, letakarva pihentettem őket, amíg felforrt az ujjnyi víz a legnagyobb fazekamban, aztán párolóbetétre helyezve gőzöltem őket 30 percig – meglepő módon nem főttek rá levakarhatatlanul. Egy helyen találtam leírást a gőzölés idejére vonatkozóan, ahol 25 percet írtak, de akkor tűpróbáztam, és még ragadt a belseje. A kész knédlit centi vastag szeletekre vágtam, és miután a serpenyőben, vajon pirítás nem hozta meg a kívánt eredményt, tepsibe fektettem, és az egyik oldalukat több menetben szárazon megpirítottam a forró grill alatt.

A mustárszószhoz:

  • 2 dl tejszín
  • 10 cm rozmaring
  • 1 kis púpú ek angol mustár (Haas Spicy pikáns erős)
  • 2 kis púpú ek bajor mustár (Haas Spicy pikáns édes)
  • 1 tk cukor
  • pár tekerés bors
  • 2 ek fehérbor

Amikor már megsült a hús, és az alufóliában pihent, a knédli pedig pirult a sütőben, a tejszínt a rozmaringgal felforraltam, majd kicsit hagytam visszahűlni és állni. A rozmaringot kihalásztam, a tejszínt újra felforraltam, beletettem minden mást, megkóstoltam, jó volt, ezért viszonylag nagy lángon forralgattam pár percig, amíg szépen besűrűsödött. Tálaltam, és ettünk.

Ha van desszert, és a mártás mennyiségét másfélszeresére növeljük, a fentiekből négy ember lakhat jól.

2 komment

Címkék: tejszín mustár balzsamecet fehérbor coca rozmaring

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr28394874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horasz · http://horasz.blog.hu 2008.03.24. 19:56:58

jol nez ki:) biztos finom volt, az szosz receptjet elteszem kesobbre:)

Zsu · http://zsukonyha.blogspot.com 2008.03.25. 08:59:39

Hm... nagyon jó ötletet adtál a fagyasztóban sorsát váró, apától kapott szűzpecsenye feldolgozására :) Igaz az én példányom meg van töltve kolbászhússal, de talán nem rontja el.És ez a mustármártás nagyon tetszik:) Főleg mert bevalottan mustármániás vagyok.
süti beállítások módosítása