A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Napokig puha túrós bukta

2008.03.21. 19:23   t3v, az okostojas

Kérdezhetné az kekec nép, hogy miért kell a buktának napokig puhán maradnia, ha még aznap elfogy. Nos, 12 db méretes bukta két főre még nálunk is tovább tart két napnál, pedig. És ez a bukta nem csak frissen jó, és ezt nem csak én mondom (hanem kihelyezett ügynökeim is :)

Egyúttal szeretném bemutatni rendkívül esztétikus bádogtepsimet, amely a smarninak is teret biztosított:

Nincs különösebb trükkje, türelem kérdése az egész. A leírás alapján természetesen bármelyik kelt tészta recept adaptálható. Gyanús, hogy a primér arányok Gesztenye Gusztikától származnak.

Az én verzióm:

  • 55 dkg liszt
  • 2,5 dl langyos tej
  • 2,5 dkg (1/2 kocka) friss élesztő
  • 1 ek méz
  • 10 dkg cukor
  • 1 tojás
  • 7 dkg olvasztott vaj
  • csipet só

Töltelék:

  • 50 dkg túró
  • 4 kis púpú ek porcukor
  • 1-2 ek citromlé
  • sok citromhéj
  • kb. 5 dkg aszalt meggy

A tojás és vaj kivételével mindent kicsit elkutyulni, és lefedve legalább 30 percig langyos helyen pihentetni. Ez a lépés a lelke - már amennyiben elfogadjuk a feltételezést, miszerint a tésztának van olyan. (Ugyanígy, a kalács sem szárad ki másnapra, ha kicsit hagyjuk az élesztőt a tejjel meg liszttel kovászolódni.)

Ha habos meg puffadt, bele a tojás és a vaj, alaposan kidagasztani. Duplájára keleszteni, vékonyra nyújtani, 12 darabra vágni, megtölteni (egyenként jó púpos evőkanál töltelék mehet beléjük). Egyszerűen hangzik, de szerintem ez a legmacerásabb rész. A töltelékbe nem szabad tejfölt tenni, mert akkor a sütés végére szublimál, cserébe viszont gríz sem kell bele. Az aszalt meggyet az egyenletes eloszlás érdekében nem érdemes belekeverni, célszerűbb a kiadagolt túróba nyomkodni buktánként négy-hat (nyolc-tíz :) darabot.

A behajtott tésztaszéleket erősen összenyomkodni, a hurkákat sima felükkel felfelé magas falú tepsibe (28x38 cm) sorakoztatni. Ekkor még ilyen kicsik. Csukott ajtajú, fűtetlen sütőbe tolni, megvárni, míg összekel (nálam az időjárástól függően 40-70 perc), aztán ráindítani a sütést. 180 fok alsó-felső sütésen 35 perc alatt készül el. Kihűlés után egészben bezacskózom, és evéskor tépkedjük le a kívánt számú egységet.

15 komment

Címkék: túró citrom/lime

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr61322424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rossamela · http://rossamela.blogspot.com 2008.03.21. 23:51:58

Nagyon szép! A tepsi is.

florentine 2008.03.22. 09:36:20

már vártam ezt a bejegyzést :-))
a tepsi pedig nagyon jó is, eddig még minden sütim nagyon szépen sült meg benne (csokis-diós lapocskák, brownies, örmény szerecsendiós süti)

Zsuzsa · http://kulinaris-elvezet.blogspot.com 2008.04.06. 18:18:36

Tegnap megsütöttem és nagyon finom.
Köszi a receptet!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.04.09. 21:51:18

Ugye, hogy megmondtam? :) Örülök, hogy ízlett, és köszi a visszajelzést.

tné 2008.05.23. 19:12:41

Szia!
Megsütöttem a buktádat,valami mennyei,kiütötte az eddigi recimet,hálás köszönet.D
Ja,és a tepsim nekem is pont ilyen,van egy egész sorozat!!DDD
Egy kenyeres pajti, E.Margitkától

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.05.23. 20:59:37

Köszi! Közben készült egy kép a csokisról is, sütés előtt, azt is feltettem. A tepsi még jobban látszik rajta :)

nn 2008.06.07. 18:30:17

Hahó!
Most jut eszembe,hogy megtudakáljam Tőled,ez a tészta szerinted jó kalácsnak formázva is?Szerintem...igen.Legközelebb asszem ki is próbálom.:)A kenyeres pajti voltam.DDD

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.06.07. 18:37:07

Simán, ez alapvetően egy kalácstészta. Nemrég megint sütöttem, és most elég gyatra lisztem van, nem bír el ennyi folyadékot - még jó, hogy a bukták megtámasztják egymást :)

gnius 2008.12.10. 20:32:20

Szia, kipróbáltam, és anyu azt mondta: "ez van olyan finom, mint az enyém!"

Azt most nem tudjuk meg, hogy napokig eláll-e :)

Köszi szépen!

Kiccsizsú 2008.12.13. 10:53:46

Szia! Mekkora tepsit használsz a buktához? Ránézésre ez nem a normális nagy tepsi, vagy abban is meg lehet sütni?
Köszönöm a receptet!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.12.15. 19:42:49

Az utolsó bekezdésben írtam, hogy kb. 28x38 cm. Nekem majdnem ez a legnagyobb tepsim; amit mi nagy gáztepsinek nevezünk, annak nem magas a fala.

kata1165 2011.04.07. 16:18:06

Szia!
Nagyon régóta kerestem ilyen nagymamám féle puha tészájú receptet. Elolvastam és rögtön ki is próbáltam. Nagy igyekezetembe mindent egybe zúdítva gyúrtam be a tésztát és láss csodát így is tökéletes, elrondhatatlan lett a tészta! :))) Nagyon örülök, hogy rábukkantam erre az oldalra! Parányi változtatást azért eszközöltem; zsírral készült a tészta /házi/ Az idős nénikék esküsznek erre a megoldásra és valószínűleg igazuk van. Ja és a sütőbe 1 tepsibe vizet szoktam tenni a tészta alá, ezt is idősektől hallottam. Mégegyszer nagyon köszi a receptet! Kata1165

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2011.04.07. 18:33:23

Egészségetekre! A zsírban van valami, bár én általában vajjal felesben használom pl. pogácsához. Meg most csak portóis-fokhagymás kacsazsír van itthon, az kevéssé passzol ehhez :) A gőzben sütésnek szerintem csak hosszú sütési időnél (pl. kenyér) és pl. forrázott tésztánál van jelentősége, de majd valaki kijavít, ha nem így van - nálam a lustaság szokott győzni :)

Egyébként van egy hasonló, tojásmentes tésztám, amiből általában kalácskák készülnek, ezt is mindenki dicséri, érdemes kipróbálni:
okostojas.blog.hu/2008/11/30/az_egyszeruseg_dicserete_univerzalis_kalacs

kata1165 2011.04.08. 09:24:12

Szia!
Tegnap ezt a receptet is megtaláltam és bevallom, húsvétra már ki is néztem! :)))
Elképzelhető, hogy egy próbasütést tartok mivel úgy terveztem, hogy az egyik kalácska belsejébe kakaóport töltök. Lehet nem lesz jó de egy kísérletet megér.
Kíváncsian várom további ötleteidet . Üdv: Kata1165
Ui: A tegnapi Túrós és lekvárosból 6db maradt mára és PIHE_PUHA!:)))
süti beállítások módosítása