A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Csokifüggők Mekkája: ahová muszáj elzarándokolni :)

2008.05.08. 19:38   t3v, az okostojas

Az alábbiakban a magam szerény módján szeretnék hozzájárulni egy arra méltó hely látogatottságának növeléséhez. Na, vajon hol jártam? :)

Amilyen pici a bolt, annyira tömör a gyönyör. Ami az első (és ez idáig egyetlen) benyomást illeti, a Keserédes abban tér el más csokiboltoktól, hogy itt a házi csokizással, sütizéssel kapcsolatos alapanyagokat és további (ehető) kiegészítőket is beszerezhetünk. Igazság szerint nem is emlékszem minden apróságra, mert még így is hálás lehetek, hogy Melange anyósa bő egy órával a zárás után is megvárt (azon a szombaton, ami munkanap volt, de mégsem). Ez ugyan láthatóan nem csak velem fordult elő, de nem ám vérszemet kapni! :)

Nem különösebben csodálkozom, hogy röpke fél óra alatt az órabérem sokszorosát költöttem el (ami persze szigorúan csak azt mutatja, hogy alul vagyok fizetve :) Ehhez persze hozzátartozik, hogy akadt pár dolog, amit a korábbi hírverések alapján mindenképp be akartam szerezni, és ezek eleve nem Sport szelet árban kaphatóak. Ha valakit érdekel, a fotón látható cuccok áráért összességében tíz törzsvásárlói matricát kaptam volna. A gyakorlatban ez annyit jelentett, hogy helyből jogosulttá váltam 10% kedvezményre. Ez különösen annak fényében volt örömteli fejlemény, hogy kiderült, pont ennyivel kevesebb készpénzt vittem magammal. Úgyhogy ezúton is köszönöm, hogy végül mindent elhozhattam, amit nagy hirtelenjében összekapkodtam.

Vegyük hát sorra a goodie bag tartalmát! Az IKEA mandulatortától most eltekintenék (elég legyen annyi: addiktív :), azzal utólag jutalmaztam meg magam, amiért egy meglazult mobiltelefon telep miatt sikeresen lekéstem hazafelé a vonatomat.

Középen fent látható a Melódia szelet (a.k.a. Szerencsi retró). Szerintem nem olyan mogyorós és krémes, mint régen volt, de lehet, hogy csak az emlékek szépültek meg. Jobbra fent a hőn áhított diónugát, amelyből akkor az utolsó példányt oroztam el. Meglehetősen mogyorónugát illatú :) Már kifundáltam, mibe teszek majd belőle. A nugát dobozának tetején színes cukorszívek és az amerikai zászló színeiben pompázó cukorcsillagok kaptak helyet. Ez Sőregi termék, de nálunk csak hatalmas kiszerelésben árulják.

Második sor, balról jobbra: kakaóbab. Ez nagyon vicces, ugyanis a roppanós, cukros csokibevonatból kihámozva kiderül, hogy egyáltalán nincs kakaó íze. Leginkább olyan, mintha valamiféle "természet" ízű puhafát rágcsálnánk. Nekem a natúr is ízlik (kétségtelen, hogy ebben nagy szerepet játszik a máz), a narancsos változat viszont kifejezetten ütős. Mellettük (a Keserédes felirattal) a zúzott kakaóbab, amelynek egy része az előzetes tervek szerint megpörkölve, a nugáttal együtt feltehetően egy újabb fajta trüffelben végzi.

Balra lent a celofántasakban a Gyulai Bonbon Manufaktúra termékei, az alsó képen ezek metszetei :) láthatóak. A férjem szerint az enyémek jobbak :) de nem kell neki mindent elhinni. Igaz, hogy van, amelyiken erősen érződik a glükózszirup vagy valami hasonló, standardizáló hatású alapanyag, ezt már Ízbolygó angyalkájánál is szóvá tettem. Szerintem egyedül a párizsi rudacska volt teljesen jellegtelen, a csilis nem elég csilis (ebben a Rózsavölgyi-féle a nyerő), de a diómarcipános Erkel-szelet ízlett, az Earl Gray zongora teás krémje teljesen jól harmonizál a sötét étcsokival, a grillázsos-karamellkrémes bonbon meg egyenesen fenomenális, ezt nekem is meg kell próbálnom reprodukálni.

Felső kép, lent középen Az Első Magyar Csoki: kakóbab, cukor és más semmi. Az ízét nehéz megragadni. Először érezni a kakaót, aztán ahogy a basmati rizsnél az ázott föld utóíz, úgy jelenik meg ennél a torokban valami dzsungeles, erdős-földes, őstermészetes, naturális. Nem kívánom túlmisztifikálni, de talán ezek a jelzők írják le a legjobban. A nagyüzemileg processzált csokik után nagyon érdekes élmény - és ez most nem az amerikai értelemben vett, megfelelő hangsúllyal kiejtett "érdekes" (értsd: hát, egyszer jó volt, de legközelebb inkább nem), hanem inkább izgalmas. Szóval ilyen a csoki etilvanillin, lecitin és egyéb adalékok nélkül. (Btw, a vanillin tömény formában lenyelve ártalmas; jó, mi?)

A Valrhona (francia) 66%-os kakaótartalmú mogyoróst és az Amedei (olasz) pisztáciást jobb napokra tartogatom. Ezekből azért vettem hagyományos ízesítésű, kvázi belépő szintű táblát, hogy kakaóíz ügyileg legyen összehasonlítási alapom az ipari csokikkal. Ez az elképzelés azonban kútba esett: a pisztáciásnak úgy megörültem, hogy nem tűnt fel, a fehér csomagolás fehér csokit rejt :)

Volt még nagyon sokféle, kifejezetten ajándéknak való táblás, szelet/darabcsoki, bonbonszett, és mintha a vaníliakivonat üvegcséjén is megcsillant volna a fény, de ezt valaki erősítse meg (ebben nem vagyok érdekelt, én is házilag gyártom). Volt még cukorgyöngy, kandírozott narancshéj, meg ami kell. És ne feledjem a vidám, rozsdás szerszámkészletet sem.

Kézműves csokoládé

14 komment

Címkék: csoki

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr27459130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ribizli 2008.05.08. 21:19:08

A kakaóbab-töretet szerintem nem kell már pörkölni, viszont néhány kipróbált falhasználási javallat:
- tejberizsbe főzve
- csokipudingba főzve
- meggykompótba áztatva ;)
- főzött kakaóba/forró csokiba.

Ha áztatod vagy főzöd, kicsit puhul és ad még magából kakaóízt. Egyszer poénból fehér kakaót is készítettem belőle, felforraltam tejben, majd leszűrtem.
Az egész, kakaóval bevont kakaóbab meg ehető kavics névre hallgat felénk.

Ana · http://hedonism.freeblog.hu 2008.05.08. 23:31:26

Ejha.

A kakaóbab már meg van pörkölve :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.05.08. 23:33:47

Jó, hogy említed, a nedvesség mint potenciális ízfokozó tényező nekem is eszembe jutott, de ugye ezzel nincs még tapasztalatom. Amikor megnyitott a bolt, páran készítettek mindenféle jót a mintaanyagokból, majd visszakeresem a receptjeiket, egyelőre egy csokis krém kakaóbabbal meg egy tejes valami kakaóbabbal rémlik.
Az ehető kavics nagyon találó, eddig csak élő kavicsot (Lithops spp.) ismertem :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.05.08. 23:34:35

Nem volt ráírva :) és még ki sem bontottam, hogy megszaglásszam vagy valami.

Zsuzsa · http://habolondneszeddle.blogspot.com/ 2008.05.09. 08:08:01

De jól bevásároltál! :)
Nekem is érik egy látogatás, ahogy látom, pár hét, és lefogynak a készleteim! Nagyon jó kakaóbabos receptek (meg egyebek) vannak a csokiboltos pályázatban, feltétlenül nézd meg!

ribizli 2008.05.09. 08:32:30

Index címlap(lány)os vagy!
Gratulálok!

Pu 2008.05.09. 08:51:40

A Melódia szelet tényleg nem olyan mint volt!
Sokkal másabb a csokija. Régen krémesebb volt, és nem azért mert gyerekként megolvadt a kezemben. Lámpa alatt próbáltuk melegíteni, ugy is kemény maradt.

Crow 2008.05.09. 11:31:25

Fúú, én a múltkor kaptam kecskesajtos bonbont is! Hát érdekes volt... Nekem annyira nem jött be, pedig szeretem a különlegességeket, de ha jól emlékszem volt wasabis is, az ízlett. Bár elég gáz, ha annak gondoltam és nem is az volt :-O
Jól láttad a vanília kivonatot, van az is :) Bár én sem vettem még, nekem is házi van otthon.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.05.09. 20:47:33

Nagyon helyes, a jóféle csoki és rokon termékek minél szélesebb körű elterjesztését közvetett vagy közvetlen módon támogatni kell :)

Az egzotikusabbak közül szemeztem egy szarvasgombással is, de Bolondgombász Zsuzsa annyit magyarázott, hogy milyen nehéz annak az ízével jó eredményt elérni, hogy végül nem vállaltam be, pedig a(z enyhén) szarvasgombás vaj, amit a gasztromítingre hozott, nagyon ízlett, simán el tudom képzelni, hogy az aromája harmonizál az étcsokival.

zus 2008.05.13. 14:23:43

Érdemes kipróbálni az Azték choxolat!-ot is.

Budapest, V.kerület, Károly krt. 22 - Semmelweis u. 19. Ez egy átjárós ház, a Deák tér és az Astoria között. Az utcán a 2csokoládés különlegességek boltja" tábla látható.

Picike boltocska, de jóidőben kint is lehet ülni. (A nagy nyári rohanások közben fél óra csend a gangos ház udvarán, hűvösben.)

Forró csokiban nagyon jók, és hát a bonbonok... az ibolyás, meg az ánizsos, meg a kakukkfüves, hmmmmmmm...

Kézműves Bonbon Manufaktúra · http://www.cukraszok.hu 2008.05.14. 18:42:53

Kedves Blogíró!

Először is köszönjük, hogy foglalkoztál a termékeinkkel és írtál is róluk! Néhány észrevételt szeretnénk tenni a bejegyzéssel kapcsolatban!
A krémbonbonokba kerülő ganachehoz használnunk kell valamilyen invertáló anyagot, mely lehet 3 különböző dolog: glükózszirup, invert cukor vagy méz. Esetünkben semmilyen termékben nem használunk glükózszirupot, hanem a sokkal jobb minőségű invert cukrot, esetenként pedig a mézet alkalmazzuk. Az invert cukornak nincs íze, éppen ezért azt nem lehet érezni a bonbonokban. Azért kell használnunk ezt az anyagot, mert a folyadék és zsír részecskék másképp nem állnak össze homogén emulzióvá. Ezen kívül még egy aprócska észrevételem volna, mégpedig, hogy a Párizsi rudacska rengeteg vendégünknek a kedvence, semmiképp nem nevezném jellegtelennek, de tény hogy nem mindenkinek ízlik, hiszen ízlések és pofonok... Természetesen követünk el hibákat és örülünk neki, ha elmondják a véleményüket a vendégeink, hiszen ebből tanulhatunk.
Mégegyszer köszönjük az észrevételeidet és ha van kedved szeretettel várunk saját mintaboltunkban is, az V. ker. Veres Pálné u. 8. sz. alatt!

Üdvözlettel:
Balogh Boglárka
üzletvezető

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.05.14. 20:24:24

Kedves Boglárka!

Köszönet a kulisszatitkokért! Talán félreérthető voltam: nem a "standardizáló" - ezek szerint főként emulgeáló hatású - anyag(ok) _íze_ érződik, hanem érződik, hogy van a bonbonok alapanyagában valami közös, amitől számomra egyes fajták valamivel egyenízűbbek a kelleténél. Ám én is úgy gondolom, hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő termékeknél ennek megvan az - általad is említett, feltehetően szükségszerű - oka.

Mindez azonban nem kisebbít a Manufaktúra érdemein, különös tekintettel a fehércsokis-grillázsos-nugátos pralinéra :) Remélem, lesz alkalmam megkóstolni a kínálat többi elemét is!

Kézműves Bonbon Manufaktúra · http://www.cukraszok.hu 2008.05.14. 22:33:35

Én is remélem, hogy lesznek még kedvenceid a bonbonjaink közül és hamarosan ellátogatsz hozzánk is néhány finomságot felfedezni!

csakszerényen 2008.06.26. 14:17:14

Valóban, fején találtad a szöget, az IKEA-mandulatorte tényleg jó.
süti beállítások módosítása