A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Csodasajtos

2007.07.05. 14:01   t3v, az okostojas

Lássuk be: Frank Júlia nem túl kreatív, ha nevet kell adnia egy receptnek. Ennek a sós süteménynek több változatával is találkoztam, elsőként talán az Externet konyha listán. Gyorsan megvan, és zárt dobozban állítólag hónapokig eláll. Addig ugyan sosem szokott kitartani, de karácsony előtt több héttel meg szoktuk sütni, és valóban jól bírja minőségromlás nélkül. Most lakodalmi süteménynek készült, mert az utolsó pillanatokban is lesz elég dolgunk. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy frissen is ugyanolyan, mintha nem most sült volna, de nem rossz értelemben, csak nem olyan, mint például a hagyományos sajtos rúd.

Kell hozzá:

  • 25 dkg reszelt sajt (legalább egyharmada füstölt, egy része büdös, pl. ementáli)
  • 25 dkg vaj
  • 25 dkg finomliszt
  • 1 tk sütőpor
  • 1 tk só (a sajttól függően esetleg több)
  • 1 tk őrölt pirospaprika
  • (1 tk őrölt bors)
  • (4 gerezd zúzott fokhagyma)
  • (3 tojás sárgája)
  • a szóráshoz vágott dió, darálatlan mák, reszelt sajt, köménymag, szezámmag stb.

Mindent összegyúrni (a zárójelbe tett összetevők fakultatívak). Most úgy jártam, hogy a nagy melegben elöl hagyott margarinnal dolgoztam, és egyetlen sárgája nélkül összeállt, tehát azokat egyesével érdemes hozzátenni. Egyik receptváltozat szerint éjszakára a hűtőbe kell tenni, de én az Éléstár leírása alapján nem szoktam pihentetni, csak vékonyra (kb. 3 mm) nyújtani, szaggatni (a legegyszerűbb sajtos rúdnak formázni), kb. 200 fokon kb. 15 percig sütni. Ennyiből két nagy gáztepsi lesz, melegen törik.

Ahogy én szoktam: rögtön a tepsi hátára nyújtom (aki használ szilikonos sütőpapírt vagy sütőlapot, arra rakja, és azt emelje be a tepsibe), megspriccelem vízzel (aki tojással szeret kenegetni, tegye azt), megszórom azzal, ami éppen kéznél van (akár vegyesen), és végiggördítem a tetején a sodrófát, hogy belenyomódjanak a magok. Aztán derelyemetszővel felcsíkozom (nem nagyon dagad meg), és megy a sütőbe. Azért ilyen haloványak, mert ebből az adagból kifelejtettem a paprikát.

18 komment

Címkék: sajt

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr68112211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabojsza · http://gabojszakonyhaja.blogspot.com/ 2007.07.05. 14:46:51

A recept (hozzávalók) alapján finom lehet! Az, hogy hónapokig eláll, nálunk nem lenne szempont, mert az ilyesmi alig éri meg a másnapot... Én tojással szoktam megkenni a tetejét, mert az szép mázt ad neki és a tojásba jól beleragadnak a rászórt magvak.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.07.05. 15:00:40

Én csak sóher vagyok :) meg nem igazán szeretem a sütin, kalácson stb. a sült tojás ízét, ezért nem kenem le semmivel a legtöbbet, pl. a pitét sem, anélkül is szépen megpirul. Ha szórós, akkor vízzel, tejjel, vagy ha olyan a recept, olvasztott vajjal ecsetelgetem.

Ami a haspókságot illeti, képzelheted, hogy nem két tepsinyit sütöttem :)

Mefi · http://mefi.be/ 2007.07.05. 16:34:32

Pont a minap csináltam ilyet, jóság, bár az enyém nyuszi alakú volt. :))

zsuzska 2007.07.05. 18:54:57

és az ementáli büdös sajtnak számít?

Ana · http://hedonism.freeblog.hu/ 2007.07.05. 19:49:49

Ááá. Most jutott eszembe mire készültök. :)
Én szinte mindig tejföllel kenem, szintén a tojásíz miatt.

t3v · http://okostojas.blog.hu/ 2007.07.05. 20:35:05

Ez a nyuszizás milyen jó ötlet! Esküszöm, még sosem vettem elő hozzá a kiszúróformáimat, de így legalább az alkalomhoz idomítható a tészta.

Akkor mondjuk azt, hogy markáns illatú :) A lényeg, hogy ne az egész trappistából legyen, mert az szinte csak zsír, nem sok íze van.

A tejföl se jutott volna eszembe magamtól...

ribizli 2007.07.06. 14:19:36

Ezt hívja Zitka 25-ös pogácsának, ha jól emlékszem, csak 2,5 cm-es pogácsaformával szaggatva ki.
Én egyébként (fiatal) goudával szoktam, amíg a környéken kaphatónak is el nem romlott a minősége. (Csupa víz és érleletlen.)
És ehhez használok sütőpapírt, arra nyújtom eleve, szabdalom és áthúzom a tepsire. A papírt újra és újra használom.

Klári · http://receptek.freeblog.hu 2007.07.06. 16:17:16

én is derelyeszaggatóval szokom csinálni:) ugye, hogy mennyivel egyszerűbb, mint egyesével pakolgatni?

zsuzska 2007.07.06. 19:36:04

jól van, csak végre megörültem, hgoy mégiscsak szeretem a büdös sajtokat is:) (mert a pálpusztaival nem bírok sehogysem)
Ha jól tudom ez a sajtos az, amit anyukám elvágatlanul teszi a tepsibe, ott vágja el (derelyeszaggatóval), aztán amikor megsült, akkor simán el lehet tördelni a vágások mellett.

zsuzska 2007.07.06. 19:38:15

és bocs, most látom, hogy te pontosan ugyanígy csinálod! bocs!!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.07.06. 22:28:32

Köszi a sok hozzászólást! Remélem, hogy az a tény, hogy ezt mindenki ismeri, arról árulkodik, hogy jó a recept.

Bocsánat, jelenlegi állapotomban kicsit nehezemre esik megfelelően hosszú, kerek mondatokat alkotnom :)

A huszonötös pogácsában nem túró van meg élesztő? De legalább valamelyik? :)

Klári · http://receptek.freeblog.hu 2007.07.08. 15:00:26

szrtem túró. méghozzá 25 dkg. nem?

ribizli 2007.07.10. 21:17:20

Igen, igen rosszul emlékeztem, na! A 25-ös túrós pogácsa.
Viszont ez a sajtos juhtúróval is készíthető, és persze úgy is igen jó.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.07.10. 21:21:14

Én igaziból azt furcsálltam, hogy pogácsa elnevezéssel illetünk valamit, amiben nincs élesztő. De ez legyen a legkisebb baja :)

ribizli 2007.07.11. 10:09:24

Kenyérnek nevezünk olyat, amiben nincs élesztő. ;)

oldboy100 2007.12.14. 18:48:57

én ezt szalálkálival sütöm évek óta. Nagy a sikere családi és baráti körben.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.12.15. 12:13:51

Hú, én mérsékelten rajongok a macskapisi szagért a konyhámban :)) Még adós vagyok a sütés kémiája c. poszttal (pl. sütőpor-szalalkáli szerepe, különbség stb.), de hamarosan szabadságra megyek, és akkor lesz nemulass!
süti beállítások módosítása