A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Szuperfánk

2007.08.10. 20:17   t3v, az okostojas

Nem tudom, miért, de több mint három évtizednek kellett eltelnie, hogy megsüssem az első fánkomat. A jobbik felemnek már régebben beígértem, és úgy egy hete a hűvös idő, valamint a megkezdett mangalicazsír közelgő lejártának együttes hatására nekiláttam. Szokás szerint valami netről halászott receptből dolgoztam, és nagyvonalúan csak a hozzávalók listáját mentettem le, meg hogy "sokáig dag, kel, szaggat, 30p pihen, süt: felső alul". Így visszagondolva azt hiszem, azért archiváltam ezt a változatot, mert pontosan meg volt adva a tej mennyisége.

Miután jól befalatoztunk, megnéztem H. Ilonát, aki azzal kezdi, hogy "A fánk a legkényesebb kelt tészta. Összeállítása, kelesztése és sütése nagy gyakorlatot kíván." Aztán jött Zsúrkenyér valami hasonló bevezetővel - lassan már kezdek tartani attól, hogy a kezdők szerencséje ért utol, mert minimális erőfeszítéssel elsőre turbó fánkot gyártottam.

Hozzávalók 2 főre 2 étkezésre:

  • 30 dkg liszt
  • 2 dkg friss élesztő
  • 1,75 dl tej (kevesebb)
  • 2 ek cukor (ízlés szerint több)
  • 25 ml rum
  • 1 tojás sárgája
  • 1/2 tk só
  • 1 citrom héja
  • 3,5 dkg olvasztott vaj

Az egészet nagyon sokáig (kb. 20 perc) dagasztani. Én a vajat a végén tettem bele. Lágy, de nem ragadós tészta lesz, nyújtásnál viszont kicsit lisztezni kellett, szóval lehet, hogy legközelebb némi tejet ki fogok spórolni belőle, de legalábbis először csak 1,6 dl-t teszek bele. 1 órát keleszteni, kb. 1,5 cm vastagra nyújtani, szaggatni. 30 percet pihentetni, aztán sütni úgy, hogy amelyik oldala felül volt, az kerül először az olajba.

Úgy néztem, attól lesz szalagos, hogy amikor beledobom az olajba, állatira felpuffad, és a középvonala nem ér bele, így ott nem tud megpirulni. Közepes-kis lángon kb. 1,5-2 perc oldalanként, de sok magától is átfordult. Én nem fedtem le egyáltalán. És tényleg issza a zsírt (Ilona ellenszere: olajban sütni), de magán a fánkon ez nem érződik, és nem csak azért, mert papírtörlőre szedtem. (Egyébként a kefires lángos óta most sütöttem először bő zsiradékban, de megfogadtam, hogy soha többet nem veszek mangalicazsírt, mert iszonyat büdös.)

Az eredmény 18 db 6 cm átmérőjű normál és 18 db 4 cm átmérőjű minifánk. Egyetlen szépséghibája, hogy a nagyobbak közül a többség belül üreges lett, ennek oka előttem ismeretlen. A kisebbek gyakorlatilag gömbbé duzzadtak. Leheletkönnyűek lettek, szinte nem is volt súlyuk. Ebben a formában egyáltalán nem édesek, tehát köretként (például burgonyakrokett helyett) is megállnák a helyüket. Ebédre beburkoltuk a felét, vacsorára pedig a maradékot - a hitves házi narancslekvárral, én magában, extra porcukor nélkül (a citromhéj egyáltalán nem érződött rajta). Nem tudom, honnan a recept, de máskor is így válasszak.

Fotó: 2008. március 30.

Szólj hozzá!

Címkék: citrom/lime

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr99131572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása