A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Kovászos rozskenyér árpatörettel

2007.08.30. 19:20   t3v, az okostojas

Csak teljes kiőrlésű lisztből, kovásszal és feltehetően döglött élesztővel :) készült kenyér a németes ízek kedvelőinek. Az ihletforrás ki más, mint Petra, bár én vegyes lisztes kenyeret készítettem belőle, és azt sem mertem meglépni, hogy a kenyeret először sokáig, a formázás után pedig rövid ideig kelesztem, aztán nagyon sokáig sütöm. Az árpáról egyébként azt találtam, hogy egészséges, de a lisztje önmagában túl tömör kenyeret ad. (Jut eszembe, muszáj lesz egyszer malátát gyártanom, ribizli malátalisztje túlságosan is ízlett.)

Hozzávalók:

  • 25 dkg hántolt árpa (árpagyöngy, gersli)
  • 3 dl forró víz
  • 2 dkg lejárt élesztő :)
  • 1 tk barna cukor
  • 35 dkg tk rozsliszt
  • 3 ek melasz
  • 3 csapott tk só
  • 1 ek köménymag

Az árpát durvára turmixoltam, aztán leforráztam, és főztem egy kicsit (elég régen vettem, nem akartam kockáztatni, hogy kemény marad), majd lefedve kb. 4 órát hagytam állni. Aztán a listán szereplő összes cuccot összeöntöttem, és nagyon sokáig (kb. 30 perc) dagasztatttam. Viszonylag sűrű kovászom volt, de nem kellett hozzá több víz. Ha a massza nagyon ragadna, liszttel, ha túl kemény lenne, vízzel korrigálható. A dagasztás végén kicsit ragadnia kell, hogy a tk lisztnek legyen honnan nedvességet felvennie, de nem lehet kifejezetten ragacsos. Formázáskor pedig már egyáltalán nem szabad ragadnia.

Egy órát pihentettem, aztán átgyúrtam, hurkára alakítottam, formába fektettem, lespricceltem, bezacskóztam, és duplájára kelesztettem (ez most 5 óra alatt következett be). Maxra fűtöttem a sütőt, az aljába tettem egy tepsi vizet. Amint betettem a kenyeret, 180 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet, és így 1 óra 30 percig sült (tűpróba).

Csak másnap szabad felszeletelni. Néhány árpadarabka kemény maradt, de remekül átjön a melasz nádcukor íze. Jóféle németes kenyér lett, ami fagyasztás nélkül is hihetetlenül sokáig eláll, nem penészedik meg (bár a vége felé elkezdett morzsálódni). Ebből még a férjemnek is elég két szelet egy étkezésre, annyi anyag van benne.

További remekbe szabott kovászos, csak teljes kiőrlésű liszttel készült kenyerek receptjei E.Margitnál olvashatóak Kenyérke tollából.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr21137530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ribizli 2007.08.31. 11:27:43

Picit hadd okostojáskodjak: az árpa és az árpagyöngy eléggé más növény, nem vagyok biztos benne, hogy helyettesíthetők egymással.

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.08.31. 16:18:21

pedig gugli barátom szerint: Gersli: hántolt árpa, árpagyöngy ;o)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.09.02. 13:27:26

Nem néztem utána, de ez mind rá volt írva a zacskóra. Aszittem, a "gyöngy" valami elkészítési mód, mint a levesgyöngynél :)

ribizli 2007.09.02. 21:10:07

chilii, igazad van, most utánanéztem (latin nevek alapján), tényleg ugyanaz az árpagyöngy és árpa. Gömbölydedre csiszolják hántolás alatt/után, így lesz árpagyöngy az árpaszemből.
süti beállítások módosítása