A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Az amatőr esete a patisszonnal és más történetek

2007.09.23. 21:44   t3v, az okostojas

Vega töltött patisszon

A patisszonnak legfeljebb utószezonja van, de olyan jól néztek ki a zöldségesnél, hogy muszáj volt vennem két, tenyérnyi példányt. Hajlott korom ellenére :) még sosem volt közelebbről dolgom ezzel a kabakterméssel, de ambícióim magasra törtek: mit nekem holmi primitív, rántott csillagtök, meg fogom tölteni!

A neten fellelt töltelékreceptek azonban vagy májasok voltak, vagy darált húsosak, nekem meg zöldséges kellett, mert az illett a menübe. Ha vega kaja ügyben tanácstalan vagyok, általában Nemisbéka vega részlegét futom át először, mert ugye náluk is van húsevő, akinek tartalmas növényi eledel kell. Na, ott találtam arra a mustáros-fehérboros kukoricás tésztára, aminek a szószát végül a tökökbe terveztem tölteni. Az ötlettel nem is lett volna baj, de hát csak nem fogunk meghagyni fél deci tejszínt meg kétharmad doboz kukoricát - szóval az egész saccra ment, és addig kóstolgattam meg öntözgettem a bort, hogy a végén teáskanálnyi keményítővel be kellett sűrítenem a mártást.

Ami a töltelékhordozót illeti, már ott elakadtam, hogy vajon meg kell-e hámozni. Némi dilemma után túl keménynek ítéltem a héját, és szívtam a fogam, hogy miként is lesz ebből meg mihamarabb az a bizonyos gyors vacsora, de aztán rájöttem, hogy ha megfelelő helyen skalpolom meg, a zöldséghámozóval simán körbe lehet gyalulni.

A két kivájt patisszont két kis jénaiba ültettem, vajdarabkákat nyomkodtam rájuk, megsóztam őket, aztán amíg készült a töltelék, elősütöttem őket. Aztán bele a töltelék, a tetejükre sajt, sütés. Jó lett, na.

Diós pite

Megsütöttem még Maci tutinak mondott pitéjét (45 dkg liszt, 20 dkg vaj, 10 dkg porcukor, só, 1 púpos tk sütőpor, 1 tojás sárgája, 2-3 ek tejföl, 0,5 dl citromlé, sok citromhéj, behűteni), és igaza volt - én legalábbis ezt az omlós fajta, citromos tésztát kerestem már jó ideje. A tölteléknek nem szabad túl nedvesnek lennie, mert akkor visszapuhul az egész. Az én diótöltelékem egy kis gáztepsibe való tésztához: 3 dl vízből és max. 15 dkg cukorból szirupot főzni, belekeverni 30 dkg darált diót, citromhéjat és elég sok édes morzsát (pl. babapiskóta) vagy grízt.

Aszalt meggyes-zabpelyhes cookie

Amikor a pite elfogyott, jött az aszalt meggyes-zabpelyhes keksz. A zabpelyhes sütik azért jók, mert azzal áltathatjuk magunkat, hogy végső soron egészségesek. Gyorsan meg is vannak - nem véletlen, hogy már a fél belinkelt blogot megsütöttem és bekommenteltem. Ez konkrétan egy placcsantós, de nem önterülő, kifejezetten amorf végeredményt adó recept, ami ízre és állagra olyan, mint az echte amerikáner oatmeal cookie: kívül roppan, belül puha és rugalmas (chewy), és a fahéj dominál benne. Ha nem lenne másik kipróbálásra váró jelöltem, süthetném a következő adagot, mert ebből a mennyiségből csak két közepes tepsinyi lett, ami a fél fogunkra sem elég.

Fotó: 2009.05.10.

17 komment

Címkék: meggy tejszín mustár fehérbor kukorica zabpehely

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr66169817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemisbéka · http://domesticgoddess.freeblog.hu 2007.09.24. 09:19:52

Index címlap, gratulálok :).

ribizli 2007.09.24. 10:09:35

Én nem szoktam hámozni a patisszont (egy kedves ismerős néni a patisszont és padlizsánt együtt partizsánnak hívta, így én is :)), megpuhul kellően a héja a párolódáskor. Tölteléknek meg egy lecsós receptem van, bár még sose próbáltam, inkább fordítva, hogy a lecsóba darabolok patisszont (partizsánt) is.
Gratulálok az index címlapszerepléshez!

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.09.24. 10:10:41

Ez nagyon étvágygerjesztő volt, képeket nem lehetne feltenni róla? Bár gondolom ha nem készült, akkor utólag már biztos nem. :)

Ana 2007.09.24. 10:49:53

Gratulálok! nem látom egyébként az indexen sehol sem kegyedet. Hol? Merre?

nemisbeka 2007.09.24. 10:53:06

Oldalt a bloglistában.

9505 2007.09.24. 10:53:46

A dios pite tesztaja sima linzer, barmelyik szakacskonyvben megtalalhatod plusz rengeteg variacot. Ez az egyik kedvenc tesztam :)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.09.24. 18:34:50

Ó, micsoda meg10teltetés :) Biztos a reggeli címlapon volt, és én mint sztahanovista :) azt nem láttam.

Figyelem, a pitéé nem a standard 3:2:1 linzertészta! Az is jó, de ez jóval lágyabb, nem törős volt, könnyebb volt vele dolgozni.

Fotómasinám nincs. De guszta volt :)

florentine 2007.09.27. 09:04:14

Mostanában leginkább kekszmániám van (szóval várom a folytatást), de ez a diós pite nagyon megragadott. A linzer lap + diós kevertet ismered? Diós pite/londoni szelet néven ismert.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2007.09.27. 12:52:54

Van egy linzer alap plusz dióhabos sütim (én kizárólag lekvár nélkül...), az nagyon jó - talán hasonlít arra, amire gondolsz:
href.hu/x/3lgt

florentine 2007.09.27. 13:43:30

Az én változatomat beírtam a Süteményekbe (152 hsz.), hátha valaki kedvet kap hozzá.

cukroskata · http://cukroskata.blogspot.hu 2008.01.03. 13:31:26

Nekem is van egy kicsit más londoni szelet receptem. Mi nagyon szeretjük így. cukroskata.blogspot.com/2008/01/londoni-szelet.html

florentine 2008.01.23. 14:34:52

A Plusz-os kék zacskós zabpelyhet szoktad használni? Most bontottam fel egyet és a Laurel Ridghe-t sütöttem meg. Azt hiszem, mivel darabos, kicsit szárazabb lett a keksz, mint kellett volna (ehhez képest is eddig ez volt a legfinomabb).

Tk. liszttel sütöttél már zabpelyhes cookie-t? Most néztem a Hobbits összetételét: 29% tk. liszt és 29% oat flakes. Ez a flakes nem a zabpehely ugye? Néha a recetekben a nem instant kifejezés szerepel, talán ez az instant?
(Kerestem már, de nem bírom kibogozni.)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.01.23. 19:42:47

Tavalyig a bioboltokban kapható Natúra(?) családi zabpelyhet használtam, az teljesen kemény és egész pelyhek vannak benne. Ebből csináltam a kekszeket is, mindig megmaradtak bennük egészben a nagyobb pehelydarabok. Aztán Ana hatására elkezdtem a Plusosat használni, ami tényleg finomabb, de abból is jobban tetszik a zöld zacskós, ami nem olyan zúzalékszerű. Nekünk valamiért ilyen dizájnelemmel jobban bejönnek a kekszek :) Nem vettem észre, hogy szárazabb lenne a kisebbel vagy a nagyobbal, inkább, ha kicsit jobban megsütöttem a kekszeket a kelleténél.

Megnéztem a Hobbits csomagolását, magyarul is rajta van :) De mivel semmi egyéb "oat" jelölésű összetevője nincs, és zabpelyhes keksznek van titulálva, kizárásos alapon is az oat flakes az :)
A wikin elég szépen összegyűjtötték, a pehely itt rolled oats néven fut, ha minden igaz:
en.wikipedia.org/wiki/Oatmeal

A nem instantot azért írják rá, mert az Óperencián túl kapható - gyakran egységnyi kiszerelésben - "előkezelt", ízesített változat, ami leforrázva pár perc alatt alatt megpuhul. Nem tudom, nálunk van-e ilyen. Na, itt találtam konkrétabb infot is:
www.wisegeek.com/what-is-instant-oatmeal.htm

Egyébként Hobbits-imitációt házilag nem tudom, hogy lehetne előállítani, mert nem olyan, mint az amerikai oatmeal cookie, amit ugye már sikerült reprodukálni a fenti recepttel.

A preferenciákat tisztázandó: sütikben alapvetően nem szeretem a barna lisztet, mostanában már nem akarom az íz és állag rovására egészségessé tenni őket (próbálkoztam, de a palacsintán kívül szinte semmihez - kalács, pite stb. - nem jött be). A zabpehely meg konkrétan az egyik legtöbb rostot tartalmazó dolog a különféle korpák és a lenmag után, szóval ebben az esetben ezért sem erőltetem a rostpótlást. De ha tennék is, a tk rész biztos nem lenne több a liszt ötödénél.

Remélem, a litánia legalább egy része hasznos volt :)

florentine 2008.01.24. 09:27:03

Igen, a litánia hasznos volt, köszi:-)
Láttam, hogy magyarul is fel van tüntetve, de ha a szakácskönyvek eszembe jutnak... Azt hittem, a flakes valami készítményre utal, mint a corn flakes.

Tk. lisztet kalácsba teszek néha, de csak 15 % körül. Láttam néhány muffin receptet, de nem próbáltam egyet se. A palacsinta nem jutott eszembe, ezt az ötletet viszont elraktározom.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.01.24. 17:40:39

Florentine, az egyik VKF!-re pontos receptet is írtam a teljes kiőrlésű palacsintához:
okostojas.blog.hu/2007/08/03/fagyis_palacsinta

Muffint én készítettem tk módra, hát, az sem annyira volt sütemény jellegű. Az egyik egy szőlős volt, ami a férjemnek ízlett, de annyira nem, hogy megegye mindet. A másik a témába vágó index fórumon sz.ratós muffin néven fut, vajon miért? :)

florentine 2008.02.02. 09:31:24

Találtam egy szuper oldalt, lehet, hogy ismered: bakingbites pont com. 97 cookie... És a többi se rossz, ahogy belenéztem itt-ott (yeast bread). Meg a Food Sites résznél a Cookie Madnass. Hmmm.
(na de most már megszűnök cookie ügyben)

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2008.02.02. 16:49:04

Á, nem kell aggódni, kekszekből sosem elég :)
süti beállítások módosítása