A főzés tudománya

Konyhaelmélet és háztartástan álkezdőknek és haladóknak

Diszkusszió

Fogalmak

áfonya (1) alma (3) bab (1) babapiskóta (2) balzsamecet (3) citrom/lime (23) citromfű (1) coca (4) csili (6) csoki (52) curry (5) dinnye (1) dió (12) eper (1) fahéj (5) fehérbor (10) fokhagyma (22) gesztenye (9) gomba (7) gyömbér (9) hal (4) húsvét (1) joghurt (2) juhtúró (2) kacsa (2) kakaóbab (1) kapor (2) kávé (6) kókusz (11) krumpli (7) kukorica (2) kukoricaliszt (2) lencse (2) máj (3) mák (5) maláta (1) málna (2) mandula (9) marcipán (1) marha (3) mascarpone (9) meggy (21) méz/juharszirup (5) miszo (1) mogyoró (10) mogyoróvaj (3) mustár (4) narancs (7) nugát/nutella (6) ötfűszer (1) padlizsán (1) pillecukor (2) pipi (7) rozmaring (2) rum (2) sajt (20) sonka (2) spárga (4) spenót (3) szalonna (7) szilva (1) szójaszósz (1) tea (1) tejszín (60) tészta (6) tofu (2) tojásfehérje (10) torma (1) túró (10) vanília (20) vízigesztenye (1) vörösbor (10) zabpehely (3) zöldborsó (1) zsálya (1) zselatin (3) *czimkefelhő*

I want it all

Kér fény post

Kontakt

okostojas (pont) gasztro (kukac) gmail (pont) com

Copyright

Creative Commons Licenc

Stat

Omlós tejkaramella házilag (VKF! #30)

2009.12.01. 16:22   t3v, az okostojas

Az utóbbi években karácsony táján mindig kitör a bonbonláz, nem kétlem, hogy ezen a VKF!-en is töméntelen változatban bukkanak majd fel a falatnyi, szöszmötölős édességek - még egy már se nem oszt, se nem szoroz. Amióta megkóstoltam a Keserédesben a gyulai manufaktúra grillázsos-karamelles-fehér csokis bonbonját, azóta próbálom reprodukálni. Elolvastam mindent, ami a neten fellelhető a a hőfokokról, a szín- és cseppentéspróbáról, mindenféle tippekről és trükkökről, és több kiló cukrot karamellizáltam szana és szét, csak hogy megtudjam, hogyan lesz puha a végeredmény cukorhőmérő használata nélkül (ami az év 360 napján a fiók mélyén üdülne), mindhiába. Így utólag egyszerűbb lett volna elkérni a receptet :)

Aztán nyáron a kezembe akadt egy Príma Konyha, amelyben egy recept ráolvasás nélkül, puszta türelemmel elérhetőnek tüntette fel a vágyamat. Az eredmény: dulce de lechébe ojtott echte Krówka, fenomenális.

Hozzávalók 16 (32) darabhoz:

  • 0,5 dl (sűrített) tej
  • 1 dl tejszín
  • 12,5 dkg cukor (kevesebb!)
  • 1/2 rúd vanília

Mindent beledobunk egy magasabb falú lábosba, és alacsony lángon (kerámialapon 1-es fokozat, gázon biztos kell alá elosztó) kb. 40-50 percig főzzük. Tényleg kell hozzá ennyi idő. Nem kell aggódni: habzik és bugyborog, de ha húszpercenként ránézünk és átkeverjük, bőven jó. A folyamat illusztrálása kőkemény karamell esetén. Én 35, 40 és 45 percnél kivettem belőle, és egy tányérra cseppentve a fagyasztóba tettem, hogy tényleg megszilárdul-e. 45 percnél lett hamar dermedő, de puha, rugalmas állagú, és elkezdett le-lekapni.

15x19 cm-es, vajazott alufóliával bélelt műanyag dobozba öntöttem, és megvártam, míg kihűl. Feldarabolva szikkasztani kell egy kicsit, aztán csomagolható. Hűvös helyen tárolandó, és szerintem nem tartható el túl sokáig, mert elkezd felolvadni.

A bonbon státusz eléréséhez grillázs helyett két kanál cukrot karamellizáltam, és vékonyan végighúztam vele a bonbonok tetejét. Felolvasztottam 5 dkg fehér csokit, és megmártottam a bonbonok talpát, kidermesztettem. Megolvasztottam 10 dkg fehér csokit 1-2 ek tejszínnel, és megpróbáltam bevonni a bonbonok tetejét. A meleg fehér csokival nincsenek jó tapasztalataim, most is így jártam: a harmadik bonbontól kezdve gyakorlatilag marcipánmasszaként viselkedett, úgy kellett rálapogatni a falatkákra, de a felületük nem lett elég sima.

A fehér csokis változat egyébként is annyira tömény, hogy hamar besokalltunk tőle, viszont négy fél bonbon két-három deci meleg tejben feloldva isteni instant karamellás tejet ad.

Receptajánló:

Nem édes, de karácsonyra adható:

A karácsonyi asztalra:

2009.12.01. 18:02. Szóval az történt, hogy a posztolás után nézegettem mások karácsonyi ajándékötleteit, és megtaláltam tök ugyanezt a receptet Piszkénél 2007-ből. Anyukám erre azt mondaná, hogy nincs új a nap alatt, a graffiti szerint pedig minden ugyanaz másképp :) Persze az is előfordulhat, hogy a női magazinok minden évben más újságok pár évvel ezelőtti karácsonyi számainak receptjeit dolgozzák át. Az eredeti PK recept, amiből kiindultam: 50 dkg cukor, 2 dl tej, 4 dl tejszín, 1 rúd vanília (elképzelni nem tudom, kire optimalizálták a cukormennyiséget). Egyetlenegyszer készítettem el, de nem tapasztaltam a vajkaramellás szaloncukornál leírt kevergetési nehézségeket, lehet, a kerámialap miatt. Abban viszont egyetértünk, hogy ez a létező legjobb harapható, nem fogbaragadós karamell recept, amiben nincs egyéb sűrítőanyag (kekszmorzsa, babapiskóta).

5 komment

Címkék: csoki tejszín vanília

A bejegyzés trackback címe:

https://okostojas.blog.hu/api/trackback/id/tr91566570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.12.01. 18:00:08

:)
Nem fogod elhinni, mit találtam! (én sem hittem) A recept végére beírom, öt perc múlva nézz vissza, ha nem felejted.

_Duci_ · http://ducivagyok.blog.hu 2009.12.02. 15:53:42

Nagyon jó receptnek tűnik az arányok miatt, ezt az 50 dkg cukros verziót én sem értem, ki fogom próbálni természetesen fehércsokival!!

t3v, az okostojas · http://okostojas.blog.hu/ 2009.12.02. 17:32:10

Ma más is megkóstolta rajtunk kívül, neki nagyon bejött, pedig a karamellréteg már kicsit feloldódott belül. Én azt mondanám, 10 dkg cukor, 1 dl tejszín, 0,5 dl tej, 1/2 vanília jobb kiindulópont lenne, főleg, ha fehér csokisan nyomod. Ami a fehér csoki felolvasztását illeti, én szóltam, szóval közben/utána ne az én anyukámat emlegesd :)
süti beállítások módosítása